Search

Loading

Content

24 February 2012

ភាព​ជា​អ្នក​ដែល​គេ​ប្រដៅ​ក្រ​ និង​មាន​មិត្ត​អាក្រក់

ទោវចស្សតា               ភាវៈ​ជា​អ្នក​ដែល​គេ​ប្រដៅ​ក្រ

បាបមិត្តតា                  ភាវៈ​ជា​អ្នក​មាន​មិត្ត​អាក្រក់

( សង្គីតិសូត្រ ធម៌​ពួក​ ២ )

អធិប្បាយ

ពាក្យថា ទោវចស្សតា​ នោះ មាន​បទ​វិគ្រោះ​ដូច្នេះ ៖ ការ​ពោល​ប្រដៅ​ក្នុង​បុគ្គល​នេះ​ ដែល​ច្រើន​តែ​កាន់​យក​ខាង​ខុស​​ ត្រេក​អរ​តែ​ក្នុង​ធម៌​ដែល​ជា​សឹក​សត្រូវ​ ការ​មិន​អើ​ពើ​ មិនគោរព​ មិន​ទទួល​ស្តាប់​បង្គាប់​ ហេតុ​នោះ​ បុគ្គលនេះ​ទើប​ឈ្មោះ​ថា​ ទុព្វចោ ( អ្នក​ប្រដៅ​ក្រ ) អំពើ​របស់​បុគ្គល​ដែល​ប្រដៅ​ក្រ​នោះ​ ឈ្មោះ​ថា​ ទោវចស្សំ,​ ភាវៈ​របស់​ទោវចស្សៈនោះ​ ឈ្មោះ​ថា​ ទោវចស្សតា ( ភាវៈ​នៃ​អំពើ​របស់​អ្នក​ប្រដៅ​ក្រ,​ ភាព​ជាអ្នក​ប្រដៅ​ក្រ ) [ ទុក្ខំ វចោ ឯតស្មឹ វិប្បដិកូលគាហិម្ហិ វិបច្ចនីកសាតេ អនាទរេ បុគ្គលេតិ ទុព្ពចោ, តស្ស កម្មំ ទោវចស្សំ, តស្ស ភាវោ ទោវចស្សតា ]។ ភាព​ជាអ្នក​ដែល​គេ​ប្រដៅ​ក្រ​នេះ មាន​សម្តែង​ទុក​ក្នុង​ព្រះ​អភិធម្ម​ថា​

តត្ថ កតមា ទោវចស្សតា? សហធម្មិកេ វុច្ចមានេ ទោវចស្សាយំ បណ្តា​ធម៌ទាំង​នោះ​ ទោវចស្សតា​ តើ​ដូច​ម្តេច?​ គឺ​ភាព​ជា​អ្នក​ដែល​គេ​ប្រដៅ​​បាន​ដោយ​កម្រ​ ក្នុង​កាល​សហធម្មិក​ស្តី​ប្រដៅ” ។​ ទោវចស្សតានោះ ដោយ​អង្គ​ធម៌​ បានដល់​ សង្ខារក្ខន្ធ​ តែ​អាចារ្យខ្លះ​ពោលថា​ ពាក្យ​នេះ​ជា​ឈ្មោះ​នៃ​ខន្ធ​ទាំង​ ៤​ ដែល​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ដោយ​អាការ​ដូច្នេះ​ ។

[ បទ​ថា​ សហធម្មិកេ​ វុច្ចមានេ​ (សហធម្មិកជន​ ដែល​ស្តី​ប្រដៅ )​ សេចក្តី​ថា​ ព្រះ​ដ៏​មាន​ព្រះភាគ​ទ្រង់​បញ្ញត្ត​សិក្ខាបទ​ឯណា​ ឈ្មោះ​ថា​ សហធម្មិក​ កាល​ភិក្ខុ​ត្រូវ​ចង្អុល​ដល់​វត្ថុ​ក្នុង​សិក្ខាបទ​នោះ​ ពិន័យ​អាបត្តិ​ ពោល​ថា​ លោក​ត្រូវ​អាបត្តិ​ឈ្មោះ​នេះ​ និមន្ត​លោក​សម្តែង​អាបត្តិ​ និមន្ត​លោក​ចេញ​ចាក​អាបត្តិ​ និមន្ត​ធ្វើ​តប​អាបត្តិ​ ដូច្នេះ ។

បទ​ថា​ ទោវចស្សាយំ​ ( សេចក្តី​ប្រដៅ​ក្រ )​ ជា​ដើម​ កម្ម​របស់​អ្នក​ដែល​ប្រដៅ​ក្រ​ ដែល​ត្រូវ​ដាស់​តឿន​យ៉ាង​នេះ​ ដោយ​ការ​តប​តខ្លះ​ ដោយ​ការ​មិន​ព្រម​ទទួល​ឱវាទ​ដោយ​គោរព​ខ្លះ​ ឈ្មោះ​ថា​ ទោវចស្សាយំ​ ( សេចក្តី​ប្រដៅ​ក្រ )​ កិរិយា​របស់​អ្នក​ប្រដៅ​ក្រ​នុ៎ះ​ឯង​ ត្រាស់​ហៅ​ថា​ ទោវចស្សំ​ ( ការ​ស្តី​ថា​ក្រ )​ ដូច្នេះ​ក៏​មាន ។​ ភាវៈ​នៃ​អ្នក​ប្រដៅ​ក្រ​នោះ​ ឈ្មោះ​ថា​ ទោវច-ស្សិយំ​ ( ភាព​នៃ​បុគ្គល​ដែល​គេ​ប្រដៅ​ក្រ )​ ពាក្យ​ក្រៅ​អំពី​នេះ​ មាន​ពាក្យ​ថា​ ភាព​នៃ​បុគ្គល​ប្រកាន់​យក​ខាង​ខុស​ជា​ដើម​ ជា​ពាក្យ​វេវចនៈ​របស់​ភាព​នៃ​អ្នក​ប្រដៅ​ក្រ​នុ៎ះ​ឯង ។

បទ​ថា​ វិប្បដិកុលគាហិតា​ ( ភាព​នៃ​បុគ្គល​ប្រកាន់​យក​ខាង​ខុស )​ បាន​ដល់​ ការ​ប្រកាន់​ដោយ​មិន​ស្រប​តាម​ បុគ្គល​ឈ្មោះ​ថា​ វិបច្ចនីកសាតោ​ ( ត្រេក​អរ​ក្នុង​ធម៌​ជា​សត្រូវ ) ព្រោះ​អត្ថ​ថា​ មាន​សេចក្តី​ត្រេក​អរ​ដោយ​ការ​ពោល​ជំទាស់​ ពោល​គឺ​កាន់​យក​ខាង​ខុស ។​ ពាក្យនេះ​ ជា​ឈ្មោះ​របស់​បុគ្គល​អ្នក​បាន​សេចក្តី​សុខ​ ដោយ​ពេញ​ចិត្ត​ថា​ យើង​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​គេ​អស់​ពាក្យ​និយាយ​ ដោយ​ពាក្យ​ដ៏​សំខាន់​ត្រឹម​តែ​មួយ​មាត់ ។​ ភាវៈ​របស់​បុគ្គល​អ្នក​ពេញ​ចិត្ត​ក្នុង​ផ្លូវ​ខាង​ខុស​នោះ​ ឈ្មោះ​ថា​ វិបច្ចនីកសាតតា​ ( ភាព​នៃ​បុគ្គល​ត្រេក​អរ​ក្នុង​ធម៌​ជា​សត្រូវ )​ ភាវៈ​នៃ​បុគ្គល​មិន​អើ​ពើ​ ដោយ​អំណាច​ការ​មិន​ទទួល​យក​ឱវាទ​ ឈ្មោះ​ថា​ អនាទរិយំ​ ( ការ​មិន​អើ​ពើ )​ ពាក្យ​ក្រៅ​ពី​នេះ​ មាន​ភាវៈ​នៃ​បុគ្គល​មិន​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ជា​ដើម​ ជា​វេវចនៈ​ នៃ​ការ​មិន​អើ​ពើ​នោះ​នុ៎ះ​ឯង​ ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត​ អាការ​ដែល​មិន​អើ​ពើ​ ឈ្មោះ​ថា​ អនាទរតា​ ( ភាព​នៃ​បុគ្គល​មិន​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់ ) ។

ភាវៈ​នៃ​ការ​មិន​គោរព​ ដែល​កើត​ឡើង​ ដោយ​ការ​មិន​នៅ​ក្នុង​អំណាច​ការ​គ្រប់​គ្រង​របស់​គ្រូ​ ឈ្មោះ​ថា​ អគារវតា​ ( ភាព​នៃ​បុគ្គល​មិន​គោរព ) ។​ ភាវៈ​ដែល​មិន​ព្រម​ជឿ​ស្តាប់​ ដែល​កើត​ឡើង​ដោយ​ការ​មិន​នៅ​ក្នុង​អំណាច​នៃ​ការ​គ្រប់​គ្រង​របស់​បុគ្គល​អ្នក​មាន​សេចក្តី​ចម្រើន​ ឈ្មោះ​ថា​ អប្បដិស្សវតា​ ( ភាព​នៃ​បុគ្គល​មិន​ទទួល​ស្តាប់​បង្គាប់ ) ។​

ពាក្យ​ថា​ បាបមិត្តតា មាន​បទ​វិគ្រោះ​ដូច្នេះ ៖ មនុស្ស​អាក្រក់​ទាំង​ឡាយ​ មាន​មនុស្ស​មិន​មាន​សទ្ធា​​ជា​ដើម​ ជា​មិត្ត​របស់​បុគ្គល​នោះ​ ហេតុ​នោះ​ គេ​ទើប​ឈ្មោះ​ថា​ បាបមិត្តោ ( អ្នក​មាន​មិត្ត​អាក្រក់​ជា​មិត្ត ),​ ភាវៈ​នៃ​បាបមិត្ត​នោះ​ ឈ្មោះ​ថា បាបមិត្តតា​ ( ភាព​ជាអ្នក​មាន​មិត្ត​អាក្រក់ ) ​[ បាបា អស្សទ្ធាទយោ បុគ្គលា ឯតស្ស មិត្តាតិ បាបមិត្តោ, តស្ស ភាវោ បាបមិត្តតា ] ។​ ភាព​ជា​អ្នក​មាន​មិត្ត​អាក្រក់​នេះ​ មាន​សម្តែង​ទុក​ក្នុង​ព្រះ​អភិធម្ម​យ៉ាង​នេះ​ថា​ “តត្ថ កតមា បាប-មិត្តតា?​ យេ តេ បុគ្គលា អស្សទ្ធា ទុស្សីលា អប្បស្សុតា មច្ឆរិនោ ទុប្បញ្ញា។ យា តេសំ​ សេវនា និសេវនា សំសេវនា ភជនា សំភជនា ភត្តិ សំភត្តិ តំសម្បវង្កតា បណ្តា​ធម៌​ទាំង​នោះ​ បាបមិត្តតា​ តើ​ដូច​ម្តេច?​ គឺ ការ​សេព​ ការ​ជិត​ដិត​នឹង​គ្នា​ ការ​ត្រូវ​គំនិត​គ្នា​ ការ​គប់​រក​គ្នា​​ ការ​ស្រប​គំនិត​គ្នា​​សេចក្តី​ស្រឡាញ់​គ្នា​ ការ​ជិត​ស្និទ្ធ​នឹង​គ្នា​ ភាព​នៃ​បុគ្គល​មូល​មិត្រ​នឹង​គ្នា​ នឹងមនុស្ស​ដែលមិន​មាន​សទ្ធា​​ ទ្រុស្ត​សីល​ ចេះ​ដឹង​តិច​ ជា​មនុស្ស​កំណាញ់​ គ្មាន​ប្រាជ្ញា” ។ សូម្បីបាបមិត្តតា​នោះ​ ដោយ​អង្គ​ធម៌​ ក៏​គប្បី​ជ្រាប​ដូច​គ្នា​នឹង​ទោវចស្សតា ។

[ ដែល​ឈ្មោះ​ថា​ អស្សទ្ធា​ ( ជា​អ្នក​មិន​មាន​សទ្ធា )​ ព្រោះ​អត្ថ​ថា​ សទ្ធា​របស់​បុគ្គល​ទាំង​នោះ​មិន​មាន​ អធិប្បាយ​ថា​ គេ​រមែង​មិន​ជឿ​វត្ថុ​ទាំង​ឡាយ​មាន​ព្រះពុទ្ធ​ជា​ដើម ។​ បទ​ថា​ ទុស្សីលា​ ( ទ្រុស្ត​សីល )​ បាន​ដល់​ ដែល​ឈ្មោះ​ថា​ កំហុស​របស់​សីល​មិន​មាន​ទេ​ គឺ​បាន​ន័យ​ថា​ អ្នក​មិន​មាន​សីលនោះ​ឯង ។​ បទ​ថា​ អប្បស្សុតា​ ( ចេះ​ដឹង​តិច )​ គឺ​វៀរ​ចាក​ការ​សិក្សា ។

ដែល​ឈ្មោះ​ថា​ មច្ឆរី​ ( ជា​មនុស្ស​កំណាញ់ )​ ព្រោះ​អត្ថ​ថា​ មាន​សេចក្តី​កំណាញ់​ ៥​ យ៉ាង ។​ ដែល​ឈ្មោះ​ថា​ និប្បញ្ញា​ ( ទុប្បញ្ញា )​ ( គ្មាន​ប្រាជ្ញា )​ ព្រោះ​អត្ថ​ថា​ គ្មាន​បញ្ញា ។​ ឈ្មោះ​ថា​ សេវនា​ ( ការ​សេព )​ ដោយ​អំណាច​ការ​គប់​រក ។​ ការ​សេព​ដ៏​មាន​កម្លាំង​ ឈ្មោះ​ថា​ និសេវនា​ ( ការ​ជិត​ដិត​នឹង​គ្នា )​ ។​ ការ​សេព​ដោយ​ប្រការ​ទាំង​ពួង​ ឈ្មោះ​ថា​ សំសេវនា​
( ការ​ត្រូវគំនិត​គ្នា ) ។​ ]

( សង្គីតិសុត្តវណ្ណនា​ និង​អដ្ឋសាលិនី​ អដ្ឋកថា )

0 មតិ:

Post a Comment

សូម​ស្វាគមន៍​ការ​ចូល​មកកាន់​ទំព័រ​នេះ​ ។​
Contact me on Facebook Follow me on Twitter Subscribe to RSS Email me

Total Pageviews

អត្ថបទ​ចៃ​ដន្យ