Search

Loading

Content

17 May 2012

អធិបតេយ្យសូត្រ

( អាធិបតេយ្យ​ ៣ )

( សុត្តន្តបិដក​ អង្គុត្តរនិកាយ​ តិកនិបាត​ អធិបតេយ្យសូត្រ​ លេខ​ ៤១ ទំព័រ​ ១១៣-១១៩ )

ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ អាធិបតេយ្យ​ ( ភាព​ជា​ធំ )​ នេះ​ មាន​ ៣​ យ៉ាង ។​ អាធិបតេយ្យ​ ៣​ យ៉ាង​ តើ​អ្វី​ខ្លះ ។​ គឺ​ អត្តាធិបតេយ្យ​ ១​ លោកាធិបតេយ្យ​ ១​ ធម្មាធិបតេយ្យ ១ ។

អត្តាធិបតេយ្យ

ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ អត្តាធិបតេយ្យ​ តើ​ដូច​ម្តេច ។​ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ ភិក្ខុ​ក្នុង​សាសនា​នេះ​នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​ក្តី​ នៅ​ជិត​គល់​ឈើ​ក្តី​ នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​ស្ងាត់​ក្តី​ រមែង​ពិចារណា​ឃើញ​ច្បាស់​យ៉ាង​នេះ​ថា​ អាត្មា​អញ​មិន​មែន​ចេញ​ចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ ព្រោះ​ហេតុ​តែ​ចីវរ​ទេ​ មិន​មែន​ព្រោះ​ហេតុ​តែ​បិណ្ឌបាត​ទេ​ មិន​មែន​ព្រោះ​ហេតុ​តែ​សេនាសនៈ​ទេ​ មិន​មែន​ចេញ​ចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ ព្រោះ​ហេតុ​តែ​ភព​តូច​ភព​ធំ​ទេ​ [ សំដៅ​យក​របស់​ដែល​ថ្លៃ​ថ្លា​យ៉ាង​ល្មម​ និង​ថ្លៃ​ថ្លា​យ៉ាង​វិសេស ]​ ក៏​អាត្មា​អញ​ជា​បុគ្គល​ដែល​ជាតិ​ ជរា​ មរណៈ​ សោក​ ខ្សឹក​ខ្សួល​ ទុក្ខទោមនស្ស​ ចង្អៀត​ចង្អល់​ គ្រប​សង្កត់​ ត្រូវ​ទុក្ខ​គ្រប​សង្កត់​ មាន​ទុក្ខ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ខាង​មុខ​ ធ្វើ​ម្តេច​ហ្ន៎​ គប្បី​ធ្វើ​ទី​បំផុត​គំនរ​ទុក្ខ​ទាំង​អស់​នេះ​ ឱ្យ​ប្រាកដ​បាន ។​ អាត្មា​អញ​សោត​ បាន​លះ​បង់​កាម​បែប​ណា​ហើយ​ ចេញ​ចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ គប្បី​ស្វែង​រក​នូវ​កាម​បែប​នោះ​ក្តី​ នូវ​អំពើ​អាក្រក់​ខ្លាំង​ជាង​កាម​ទាំង​នោះ​ក្តី​ ការ​នោះ​មិន​សម​គួរ​ដល់​អាត្មា​អញ​ទេ ។​ ភិក្ខុ​នោះ​ តែង​ពិចារណា​ដូច្នេះ​ថា​ អាត្មា​អញ​នឹង​ប្រារព្ធ​ព្យាយាម​មិន​ឱ្យ​ធូរ​ថយ​ នឹង​ប្រុង​ស្មារតី​ មិន​ឱ្យ​វង្វេង​ភ្លាត់​ឱ្យ​កាយ​ [ នាមកាយ​និង​ករជកាយ ] ស្ងប់​រម្ងាប់​ មិន​ឱ្យ​រសាប់​រសល់​ ឱ្យ​ចិត្ត​តម្កល់​មាំ​មាន​អារម្មណ៍​តែ​មួយ ។​ ភិក្ខុ​នេះ​ធ្វើ​ខ្លួន​ឯង​ឱ្យ​ជា​អធិបតី​ហើយ​ រមែង​លះ​បង់​អកុសល​ ចម្រើន​កុសល​ លះ​បង់​អំពើ​ដែល​ប្រកប​ដោយ​ទោស​ ចម្រើន​តែ​អំពើ​ដែល​មិន​មាន​ទោស​ រក្សា​ខ្លួន​ឱ្យ​ស្អាត ។​ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ នេះ​ហៅ​ថា​ អត្តាធិបតេយ្យ ។

លោកាធិបតេយ្យ

ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ លោកាធិបតេយ្យ​ តើ​ដូច​ម្តេច ។​ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ ភិក្ខុ​ក្នុង​សាសនា​នេះ​ នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​ក្តី​ នៅ​ជិត​គល់​ឈើ​ក្តី​ នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​ស្ងាត់​ក្តី​ រមែង​ពិចារណា​ដូច្នេះ​ថា​ អាត្មា​អញ​មិន​មែន​ចេញ​ចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ ព្រោះ​ហេតុ​តែ​ចីវរ​ទេ​ មិន​មែន​ព្រោះ​ហេតុ​តែ​បិណ្ឌបាត​ទេ​ មិន​មែន​ព្រោះ​ហេតុ​តែ​សេនាសនៈ​ទេ​ មិន​មែន​ចេញ​ចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ ព្រោះ​ហេតុ​តែ​ភព​តូច​ភព​ធំ​ទេ​ ក៏​អាត្មា​អញ​ ជា​បុគ្គល​ដែល​ជាតិ​ ជរា​ មរណៈ​ សោក​ សេចក្តី​ខ្សឹក​ខ្សួល​ ទុក្ខ​ ទោមនស្ស​ សេចក្តី​ចង្អៀត​ចង្អល់​គ្រប​សង្កត់​ ត្រូវ​ទុក្ខ​គ្រប​សង្កត់​ មាន​សេចក្តី​ទុក្ខ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ខាង​មុខ​ ធ្វើ​ដូច​ម្តេច​ហ្ន៎​ គប្បិ​ធ្វើ​ទី​បំផុត​គំនរ​ទុក្ខ​ទាំង​អស់​នេះ​ ឱ្យ​ប្រាកដ​បាន ។​ អាត្មា​អញ​ បួស​យ៉ាង​នេះ​ហើយ​ ត្រិះ​រិះ​កាមវិតក្ក​ក្តី​ ត្រិះ​រិះ​ព្យាបាទវិតក្ក​ក្តី​ ត្រិះ​រិះ​វិហឹសាវិតក្ក​ក្តី​ លោកសន្និវាស​នេះ​សោត​ក៏​ធំ​ ទោះ​ក្នុង​លោកសន្និវាស​ធំ​មែន​ ក៏​គង់​មាន​សមណព្រាហ្មណ៍​ជា​អ្នក​មាន​ឫទ្ធិ​ មាន​ទិព្វចក្ខុ​ ដឹង​ចិត្ត​បុគ្គល​ដទៃ​ ពួក​សមណព្រាហ្មណ៍​ទាំង​នោះ​ រមែង​ឃើញ​អំពី​ចម្ងាយ​ ទោះ​នៅ​ជិត​ក៏​មិន​ប្រាកដ​ រមែង​ដឹង​ច្បាស់​នូវ​ចិត្ត​ដោយ​ចិត្ត​ ពួក​សមណព្រាហ្មណ៍​ទាំង​នោះ​ គង់​ដឹង​អាត្មា​អញ​យ៉ាង​នេះ​ថា​ ម្នាល​អ្នក​ដ៏​ចម្រើន​ សូម​អ្នក​មើល​កុលបុត្រ​នេះ​ចេញ​ចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ ដោយ​សទ្ធា​ហើយ​ នៅ​តែ​ច្របូក​ច្របល់​ ដោយ​ធម៌​ជា​អកុសល​ដ៏​លាមក ។​ ម្យ៉ាង​ទៀត​ គង់​មាន​ពួក​ទេវតា​ដែល​មាន​ឫទ្ធិ​ មាន​ទិព្វចក្ខុ​ ដឹង​ចិត្ត​បុគ្គល​ដទៃ​​ ពួក​ទេវតា​ទាំង​នោះ​ តែង​ឃើញ​អំពី​ចម្ងាយ​ ទោះ​នៅ​ជិត​ក៏​មិន​ប្រាកដ​ រមែង​ដឹង​ច្បាស់​នូវ​ចិត្ត​ដោយ​ចិត្ត​​ ពួក​ទេវតា​ទាំង​នោះ​ គង់​ដឹង​អាត្មា​អញ​យ៉ាង​នេះ​ថា​ ម្នាល​អ្នក​ដ៏​ចម្រើន​ សូម​អ្នក​មើល​កុលបុត្រ​នេះ​ចេញ​ចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ ដោយ​សទ្ធា​ហើយ​ នៅ​តែ​ច្របូក​ច្របល់​ ដោយ​ធម៌​ជា​អកុសល​ដ៏​លាមក ។ ភិក្ខុ​នោះ​ពិចារណា​ដូច្នេះ​ថា​ អាត្មា​អញ​នឹង​ប្រារព្ធ​ព្យាយាម​ មិន​ឱ្យ​ធូរ​ថយ​ នឹង​ប្រុង​សតិ​ មិន​ឱ្យ​វង្វេង​ភ្លេច​ ឱ្យ​កាយ​ស្ងប់​រម្ងាប់​ មិន​ឱ្យ​ធូរ​ថយ​ ឱ្យ​ចិត្ត​តម្កល់​មាំ​ មាន​អារម្មណ៍​តែ​មួយ ។​ លុះ​ភិក្ខុ​នោះ​ប្រារព្ធ​លោក​ឱ្យ​ជា​អធិបតី​ហើយ​ តែង​លះ​បង់​អកុសល​ ចម្រើន​កុសល​ លះ​បង់​អំពើ​ដែល​ប្រកប​ដោយ​ទោស​ ចម្រើន​តែ​អំពើ​ដែល​មិន​មាន​ទោស​ រក្សា​ខ្លួន​ឱ្យ​ស្អាត ។ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ នេះ​ហៅ​ថា​ លោកាធិបតេយ្យ ។

ធម្មាធិបតេយ្យ

ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ ធម្មាធិបតេយ្យ​ តើ​ដូច​ម្តេច ។​ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ ភិក្ខុ​ក្នុង​សាសនា​នេះ​ នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​ក្តី​ នៅ​ជិត​គល់​ឈើ​ក្ដី​ នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​ស្ងាត់​ក្ដី​ តែង​ពិចារណា​ដូច្នេះ​ថា​ អាត្មា​អញ​មិន​មែន​ចេញ​ចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ ព្រោះ​ហេតុ​តែ​ចីវរ​ទេ​ មិន​មែន​ព្រោះ​ហេតុ​តែ​បិណ្ឌបាត​ទេ​ មិន​មែន​ព្រោះ​ហេតុ​តែ​សេនាសនៈ​ទេ​ មិន​មែន​ចេញ​ចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ ព្រោះ​ហេតុ​តែ​ភព​តូច​ភព​ធំ​ទេ​ ក៏​អាត្មា​អញ​ជា​បុគ្គល​ដែល​ជាតិ​ ជរា​ មរណៈ​ សោក​ ខ្សឹក​ខ្សួល​ ទុក្ខ​ ទោមនស្ស​ ចង្អៀត​ចង្អល់​ គ្រប​សង្កត់​ ត្រូវ​ទុក្ខ​គ្រប​សង្កត់​ មាន​ទុក្ខ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ខាង​មុខ​ ធ្វើ​ម្ដេច​ហ្ន៎​ គប្បី​ធ្វើ​ទី​បំផុត​គំនរ​ទុក្ខ​ទាំង​អស់​នេះ​ឱ្យ​ប្រាកដ​បាន ។​ ធម៌​ដែល​ព្រះ​មាន​ព្រះ​ភាគ​ ទ្រង់​ត្រាស់​ល្អ​ហើយ​ ជា​ធម៌​ដែល​អរិយបុគ្គល​ឃើញ​ច្បាស់​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​ ឱ្យ​ផល​មិន​រង់​ចាំ​កាល​ គួរ​នឹង​ហៅ​បុគ្គល​ដទៃ​ឱ្យ​ចូល​មក​មើល​បាន​ គួរ​បង្អោន​ចូល​មក​ទុក​ក្នុង​ខ្លួន​ ជា​ធម៌​ដែល​វិញ្ញូជន​គប្បី​ដឹង​ច្បាស់​ចំពោះ​ខ្លួន ។​ គង់​មាន​សព្រហ្មចារីបុគ្គល​ដឹង​ ឬ​ឃើញ​ដែរ ។​ អាត្មា​អញ​បួស​ក្នុង​ធម៌​វិន័យ​ ដែល​ព្រះ​មាន​ព្រះ​ភាគ​ ទ្រង់​សម្តែង​ល្អ​ហើយ​យ៉ាង​នេះ​ត្រឡាំង​ ទៅ​ជា​អ្នក​ខ្ជិល​ប្រហែស​ធ្វេស​ ហេតុ​នោះ​មិន​សម​គួរ​ទេ ។​ ភិក្ខុ​នោះ​តែង​ពិចារណា​ដូច្នេះ​ថា​ អាត្មា​អញ​នឹង​ប្រារព្ធ​ព្យាយាម​ មិន​ឱ្យ​ធូរ​ថយ​ នឹង​ប្រុង​ស្មារតី​ មិន​ឱ្យ​វង្វេង​ភ្លេច​ ឱ្យ​កាយ​ស្ងប់​រម្ងាប់​ មិន​ឱ្យ​រសាប់​រសល់​ ឱ្យ​ចិត្ត​តម្កល់​មាំ​ មាន​អារម្មណ៍​តែ​មួយ ។​ ភិក្ខុ​នោះ​ ប្រារព្ធ​ធម៌​ហ្នឹង​ឯង​ឱ្យ​ជា​អធិបតី​ ហើយ​លះ​បង់​អកុសល​ ចម្រើន​តែ​កុសល​ លះ​បង់​អំពើ​ប្រកប​ដោយ​ទោស​ ចម្រើន​អំពើ​ដែល​មិន​មាន​ទោស​ រក្សា​ខ្លួន​ឱ្យ​ស្អាត ។ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ នេះ​ហៅ​ថា​ ធម្មាធិបតេយ្យ ។​

ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ អាធិបតេយ្យ​ មាន​ ៣​ យ៉ាង​នេះឯង ។

   នត្ថិ​  លោកេ​  រហោ​  នាម

   បាបកម្មំ​  បកុព្វតោ

   អត្តា​  តេ​  បុរិស​  ជានាតិ

   សច្ចំ​  វា​  យទិ​  វា​  មុសា

   កល្យាណំ​  វត​  ភោ​  សក្ខិ​

   អត្តានំ​  អតិមញ្ញសិ​

   យោ​  សន្តំ​  អត្តនី​  បាបំ

   អថ​  នំ​  បរិគូហសិ

   បស្សន្តិ​  ទេវា​  ច​  តថាគតា​  ច

   លោកស្មឹ​  ពាលំ​  វិសមំ​  ចរន្តំ

   តស្មា​  ​ហិ​  អត្តាធិបកោ​  សតោ​  ចរេ

   លោកាធិបោ​  ច​  និបកោ​  ច​  ឈាយី

   ធម្មាធិបោ​  ច​  អនុធម្មចារី

   ន​  ហីយតិ​  សច្ចបរក្កមា​  មុនិ

   បសយ្ហ​  មារំ​  អភិភុយ្យ​  អន្តកំ

   យោ​  ច​  ផុសី​  ជាតិខយំ​  បធានវា

   សោ​  តាទិសោ​  លោកវិទូ​  សុមេធោ

   សព្វេសុ​  ធម្មេសុ​  អតម្មយោ​  មុនីតិ ។

  ធម្មតា​បុគ្គល​អ្នក​ធ្វើ​អំពើ​អាក្រក់​ ក្នុង​លោក​ មិន​ដែល​កំបាំង​ទេ​ ម្នាល​បុរស​ ខ្លួន​អ្នក​ឯង​ រមែង​ដឹង​ថា​ពិត​ឬ​មិន​ពិត​ ( ខ្លួន​ឯង )​ ម្នាល​អ្នក​ដ៏​ចម្រើន​ អ្នក​ឯង​ជា​សាក្សី​ចំពោះ​ខ្លួន​យ៉ាង​ល្អ​ អ្នក​ឯង​ផ្ទញ់​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ឯង​ បើ​អ្នក​ឯង​បិទ​បាំង​អំពើ​អាក្រក់​ ដែល​មាន​ក្នុង​ខ្លួន​នោះ​ឯង​ហើយ​ ទេវតា​ទាំង​ឡាយ​ និង​ព្រះ​តថាគត​ទាំង​ឡាយ​ រមែង​ឃើញ​បុគ្គល​ពាល​ ដែល​ប្រព្រឹត្ត​ខុស​ក្នុង​លោក​ ហេតុ​នោះ​បុគ្គល​ត្រូវ​មាន​ខ្លួន​ជា​ធំ​ ប្រុង​ស្មារតី​ប្រព្រឹត្ត​ផង​ មាន​លោក​ជា​ធំ​ ទាំង​មាន​ប្រាជ្ញា​ចាស់​ មាន​ឈាន​ផង​ មាន​ធម៌​ជា​ធំ​ទាំង​ប្រព្រឹត្ត​តាម​ធម៌​ផង​ ជា​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ មាន​ព្យាយាម​ទៀង​ទាត់​ រមែង​មិន​ថោក​ថយ​ បុគ្គល​ណា​ មាន​ព្យាយាម​ញាំ​ញី​គ្រប​សង្កត់​មារ​ជា​អ្នក​បំផ្លាញ​ រមែង​សម្រេច​នូវ​ព្រះ​និព្វាន​ជា​ទី​អស់​ទៅ​នៃ​ជាតិ​ បុគ្គល​បែប​នោះ​ ជា​អ្នក​ជ្រាប​ច្បាស់​នូវ​លោក​ មាន​ប្រាជ្ញា​ល្អ​ ជា​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ មិន​មាន​ចំណង់​ ក្នុង​ធម៌​ទាំង​អស់ ។

អដ្ឋកថា​អធិបតេយ្យសូត្រ

អធិបតេយ្យ​កើត​អំពី​ហេតុ​ដ៏​សំខាន់​បំផុត​ ឈ្មោះ​ថា​ អធិបតេយ្យ​ ។​ ក្នុង​បទ​ថា​ អត្តាធិប-តេយ្យ​ ជា​ដើម ។​ គប្បី​ជ្រាប​វិនិច្ឆ័យ​ដូច​តទៅ​នេះ៖

គុណជាត​ដែល​កើត​ដោយ​ធ្វើ​ខ្លួន​ឱ្យ​ជា​ធំ​ ឈ្មោះ​ថា​ អត្តាធិបតេយ្យ​ ។​ គុណជាត​ដែល​កើត​ដោយ​ធ្វើ​សត្វ​លោក​ឱ្យ​ជា​ធំ​ ឈ្មោះ​ថា​ លោកាធិបតេយ្យ​ ។​ គុណជាត​ដែល​កើត​ដោយ​ធ្វើ​លោកុត្តរធម៌​ ៩​ ឱ្យ​ជា​ធំ​ ឈ្មោះ​ថា​ ធម្មាធិបតេយ្យ

បទ​ថា​ ឥតិភវោ​ ក្នុង​ពាក្យ​ថា​ ន​ ឥតិភវាភវហេតុ​ ( មិន​មែន​ [ ចេញចាក​ផ្ទះ​មក​បួស​ ]​ ព្រោះ​ហេតុ​តែ​ភព​តូច​ភព​ធំ​ទេ )​ សំដៅ​ដល់​ ខាង​ក្នុង​អនាគត​យ៉ាង​នេះ​ ( អាត្មា​អញ​ចេញ​មក​បួស​ ជា​បុគ្គល​មិន​មាន​ផ្ទះ )​ មិន​មែន​ព្រោះ​ហេតុ​នៃ​ភព​ក្នុង​អនាគត​នោះ​ទេ ។​ មិន​មែន​ព្រោះ​ហេតុ​នៃ​បច្ចុប្បន្នភព​នោះ​ទេ ។​ បទ​ថា​ ឱតិណ្ណោ​ ( គ្រប​សង្កត់​ )​ គឺ​ ជ្រៀត​ជ្រែក ។​ ក៏​ជាតិ​ជ្រៀត​ជ្រែក​នៅ​ខាង​ក្នុង​បុគ្គល​ណា​ បុគ្គល​នោះ​ ឈ្មោះ​ថា​ ត្រូវ​ជាតិ​គ្រប​សង្កត់​ ។​ សូម្បី​ក្នុង​ជរា​ជា​ដើម​ក៏​មាន​ន័យ​នេះ​ឯង ។​ បទ​ថា​ កេវលស្ស​ ទុក្ខក្ខន្ធស្ស​ បាន​ដល់​ កង​នៃ​វដ្តទុក្ខ​ទាំង​អស់។​ បទ​ថា​ អន្តកិរិយា​ បញ្ញាយេថ​ ( គប្បី​ធ្វើ​ទី​បំផុត​ [ គំនរ​ទុក្ខ​ទាំង​អស់​នេះ ]​ ឱ្យ​ប្រាកដ​បាន )​ សេចក្តី​ថា​ ការ​ធ្វើ​ទី​បំផុត​ គឺ​ ការ​ធ្វើ​ផ្លូវ​ ជុំវិញ​ឱ្យ​ដាច់​ គប្បី​ប្រាកដ ។​ ពាក្យ​ថា​ ឱហាយ​ ប្រែ​ថា​ លះ​បង់ ។​ បទ​ថា​ បាបិដ្ឋតរេ​ ប្រែថា​ ថោក​ថយ​ជាង ។

បទ​ថា​ អារទ្ធំ​ សេចក្តី​ថា​ ( សេចក្តី​ព្យាយាម )​ ដែល​ផ្គង​ទុក​ហើយ​ គឺ​ឱ្យ​បរិបូណ៌​ហើយ​ និង​ឈ្មោះ​ថា​ មិន​ធូរ​ថយ​ ព្រោះ​ប្រារព្ធ​ហើយ ។​ បទ​ថា​ ឧបដ្ឋិតា​ ( ប្រុង​ស្មារតី )​ សេចក្តី​ថា​ សតិ​ឈ្មោះ​ថា​ តាំង​មាំ​ និង​មិន​វង្វេង​ភ្លេច​ ព្រោះ​តាំង​មាំ​ដោយ​អំណាច​សតិបដ្ឋាន​ ៤ ។​ បទ​ថា​ បស្សទ្ធោ​ កាយោ​ ( ឱ្យ​កាយ​ស្ងប់​រម្ងាប់ )​ សេចក្តី​ថា​ នាមកាយ​ និង​ករជកាយ​ស្ងប់​ គឺ​ មាន​សេចក្តី​ក្រវល់​ក្រវាយ​រម្ងាប់​ហើយ​ និង​ព្រោះ​រម្ងាប់​ហើយ​ ទើប​ឈ្មោះ​ថា​ មិន​រសាប់​រសល់ ។​ បទ​ថា​ សមាហិតំ​ ចិត្តំ​ ( ឱ្យ​ចិត្ត​តម្កល់​មាំ )​ សេចក្តី​ថា​ ចិត្ត​ដែល​តាំង​មាំ​ដោយ​ប្រពៃ​ គឺ​ តាំង​ទុក​ដោយ​ល្អ​ក្នុង​អារម្មណ៍​ ( និង​ )​ ព្រោះ​តាំង​ទុក​ដោយ​ប្រពៃ​នុ៎ះ​ឯង​ ទើប​ឈ្មោះ​ថា​ មាន​អារម្មណ៍​តែ​មួយ ( ឯកគ្គំ ) ។

បទ​ថា​ អធិបតឹ​ ករិត្វា​ ( ធ្វើ​ឱ្យ​ជា​អធិបតី )​ បាន​ដល់​ ធ្វើ​ធម៌​ឱ្យ​ជា​ធំ ( សំខាន់ ) ។​ បទ​ថា​ សុទ្ធមត្តានំ​ បរិហរតិ​ ( រក្សា​ខ្លួន​ឱ្យ​បរិសុទ្ធ )​ បាន​ដល់​ បរិហារ​ សេចក្តី​ថា​ បដិបត្តិ​ គឺ​ ឃុំ​គ្រង​ខ្លួន​ឱ្យ​បរិសុទ្ធ​ គឺ​ ឱ្យ​បរិសុទ្ធ​ ប្រាស​ចាក​មន្ទិល ។​ ក៏​ភិក្ខុ​នេះ​ឈ្មោះ​ថា​ រក្សា​ខ្លួន​ឱ្យ​បរិសុទ្ធ​ដោយ​អម​ រហូត​ដល់​អរហត្តមគ្គ ។​ ចំណែក​ភិក្ខុ​ដែល​បាន​សម្រេច​អរហត្តផល​ហើយ​ ឈ្មោះ​ថា​ រក្សា​ខ្លួន​ឱ្យ​បរិសុទ្ធ​ដោយ​ត្រង់ ។​ បទ​ទាំង​ឡាយ​មាន​បទ​ថា​ ស្វាក្ខាតោ​ ជា​ដើម​ បាន​អធិប្បាយ​ទុក​ដោយ​ពិស្តារ​ក្នុង​វិសុទ្ធិមគ្គ

បទ​ថា​ ជានំ​ បស្សំ​ វិហរន្តិ​ ( គង់​មាន​សព្រហ្មចារីបុគ្គល​ដឹង​ ឬ​ឃើញ​ដែរ )​ សេចក្តី​ថា​ មិត្ត​សព្រហ្មចារី​ទាំង​ឡាយ​ដឹង​ ឬ​ឃើញ​នូវ​ធម៌​នោះ ។​ ក៏​ក្នុង​បទ​ថា​ ឥមានិ​ ខោ​ ភិក្ខវេ​ តីណិ​ អធិបតេយ្យានិ​ ( ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ អធិបតេយ្យ​មាន​ ៣​ យ៉ាង​នេះ​ឯង ) នេះ​ មាន​សេចក្តី​ថា​ អធិបតេយ្យ​ទាំង​ ៣​ យ៉ាង​នោះ​ ព្រះ​ដ៏​មាន​ព្រះ​ភាគ​ត្រាស់​ដោយ​ឡែក​ពី​គ្នា​ ទាំង​លោកិយ​ ទាំង​លោកុត្តរ ។

បទ​ថា​ បកុព្វតោ​ សេចក្តី​ថា​ កាល​ធ្វើ ។​ បទ​ថា​ អត្តា​ តេ​ បុរិស​ ជានាតិ​ សច្ចំ​ វា​ យទិ​ វា​ មុសា​ សេចក្តី​ថា​ អ្នក​ធ្វើ​អំពើ​ណា​ទុក​ អំពើ​នោះ​នឹង​មាន​សភាព​ពិត​ ឬ​មាន​សភាព​មិន​ពិត​ក៏​ដោយ​ ខ្លួន​អ្នក​ឯង​រមែង​ដឹង​នូវ​អំពើ​នោះ​ អ្នក​សិក្សា​គប្បី​ជ្រាប​តាម​ហេតុ ។​ ឈ្មោះ​ថា​ ទី​ដែល​កំបាំង​សម្រាប់​អ្នក​ធ្វើ​បាបកម្ម​មិន​មាន​ក្នុង​លោក ។​ បទ​ថា​ កល្យាណំ​ ប្រែ​ថា​ ល្អ ។​ បទ​ថា​ អតិមញ្ញសិ​ គឺ​ លោក​ជា​សាក្សី​ ( គឺ​ដឹង​ខ្លួន​ឯង )​ ។​ បទ​ថា​ អថ​ នំ​ បរិគុយ្ហសិ​ សេចក្ដី​ថា​ លោក​កាល​ព្យាយាម​ដោយ​គំនិត​ថា​ អញ​នឹង​បិទ​បាំង​ទុក​ដោយ​សូម្បី​តែ​ខ្លួន​ឯង​ក៏​មិន​ដឹង ។​

បទ​ថា​ អត្តាធិបកោ​ បាន​ដល់​ មាន​ខ្លួន​ជា​អធិបតី​ គឺ​ មាន​ខ្លួន​ជា​ធំ ។​ បទ​ថា​ លោកាធិបោ​ បាន​ដល់​ មាន​លោក​ជា​ធំ ។​ បទ​ថា​ និបកោ​ ប្រែ​ថា​ មាន​បញ្ញា ។​ បទ​ថា​ ឈាយី​ ប្រែ​ថា​ កាល​សម្លឹង​ពិនិត្យ ។​ បទ​ថា​ ធម្មាធិបោ​ បាន​ដល់​ មាន​ធម៌​ជា​ធំ ។​ បទ​ថា​ សច្ចបរក្កមោ​ បាន​ដល់​ មាន​សេចក្តី​ព្យាយាម​ទៀង​ទាត់​ គឺ​ មាន​សេចក្តី​ព្យាយាម​ដោយ​ពិត​ប្រាកដ ។​ បទ​ថា​ បសយ្ហ​ មារំ​ ប្រែ​ថា​ គ្រប​សង្កត់​មារ ។​ បទ​ថា​ អភិយ្យ​ អន្តកំ​ នេះ​ជា​វេវចនៈ​របស់​បទ​ថា​ បសយ្ហ​ មារំ​ នោះ​នុ៎ះ​ឯង ។

បទ​ថា​ យោ​ ច​ ផុសី​ ជាតិក្ខយំ​ បធានវា​ សេចក្តី​ថា​ បុគ្គល​ណា​មាន​ប្រក្រតី​សម្លឹង​ពិនិត្យ​ មាន​សេចក្តី​ព្យាយាម​គ្រប​សង្កត់​មារ​ ហើយ​ពាល់​ត្រូវ​នូវ​អរហត្តផល​ជា​សភាវៈ​អស់​ទៅ​នៃ​ជាតិ ។​ បទ​ថា​ សោ​ តាទិសោ​ បាន​ដល់​ បុគ្គលបែប​នោះ​ គឺ​​ តាំង​នៅ​ដោយ​អាការ​យ៉ាង​នោះ ។​ បទ​ថា​ លោកវិទូ​ គឺ​ ធ្វើ​លោក​ ៣​ ឱ្យ​ជាក់​ច្បាស់​ គឺ​ ឱ្យ​ប្រាកដ​ហើយ ។​ បទ​ថា​ សុមេធោ​ ប្រែ​ថា​ អ្នក​មាន​បញ្ញា​ល្អ ។​ បទ​ថា​ សព្វេសុ​ ធម្មេសុ​ អតម្មយោ​ មុនិ​ សេចក្តី​ថា​ មុនី​ គឺ​ ព្រះ​ខីណាស្រព​ ឈ្មោះ​ថា​ អតម្មយ​ ព្រោះ​មិន​មាន​តម្មយ​ ពោល​គឺ​តណ្ហា​ក្នុង​ធម៌​ដែល​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ក្នុង​ភូមិ​ ៣​ ទាំង​អស់​ ។​ មាន​ពាក្យ​អធិប្បាយ​ថា​ លោក​មិន​វិនាស​ មិន​សូន្យ​ទៅ​ ក្នុង​កាល​ណា​នី​មួយ​​ ក្នុង​ទី​ណា​នី​មួយ​ឡើយ ។

0 មតិ:

Post a Comment

សូម​ស្វាគមន៍​ការ​ចូល​មកកាន់​ទំព័រ​នេះ​ ។​
Contact me on Facebook Follow me on Twitter Subscribe to RSS Email me

Total Pageviews

អត្ថបទ​ចៃ​ដន្យ