Search

Loading

Content

13 May 2012

មោនេយ្យ​ ច្បាប់​របស់​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ ៣

តីណិ​  មោនេយ្យានិ​  ច្បាប់​អ្នក​ប្រាជ្ញ [ សេចក្តី​ប្រតិបត្តិ​ធ្វើ​មនុស្ស​ឲ្យ​ទៅ​ជា​អ្នក​ប្រាជ្ញ ]​ ៣​ យ៉ាង​ គឺ៖

១. កាយមោនេយ្យំ​  ច្បាប់​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ផ្លូវ​កាយ

២. វចីមោនេយ្យំ​         ច្បាប់​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ផ្លូវ​វាចា

៣. មនោមោនេយ្យំ​    ច្បាប់​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ផ្លូវ​ចិត្ត

( បិដក​លេខ​ ១៩​ ទំព័រ​ ១៤៤ )

អធិប្បាយ

ធម៌​ដែល​ធ្វើ​នូវ​ភាព​ជា​មុនី​ បាន​ដល់​ មោនេយ្យបដិបទា​ ឈ្មោះ​ថា​ មោនេយ្យានិ ។​ សេចក្តី​ពិស្តារ​នៃ​ធម៌​ទាំង​នោះ​ មាន​ដូច​ត​ទៅ​នេះ៖

តត្ថ កតមំ កាយមោនេយ្យំ? តិវិធកាយទុច្ចរិតស្ស បហានំ កាយមោនេយ្យំ, តិវិធំ កាយសុចរិតំ កាយមោនេយ្យំ, កាយារម្មណេ ញាណំ កាយមោនេយ្យំ, កាយបរិញ្ញា កាយមោនេយ្យំ, កាយបរិញ្ញាសហគតោ មគ្គោ កាយមោនេយ្យំ, កាយស្មឹ ឆន្ទរាគ-ប្បហានំ កាយមោនេយ្យំ, កាយសង្ខារនិរោធា ចតុត្ថជ្ឈានសមាបត្តិ កាយមោនេយ្យំ ។

ក្នុង​បណ្តា​ធម៌​ទាំង​នោះ​ កាយមោនេយ្យ​ តើ​ដូច​ម្តេច?​ គឺ​ ការ​លះ​បង់​កាយទុច្ចរិត​ ៣​ ជា​កាយមោនេយ្យ​ កាយសុចរិត​ ៣​ ជា​កាយមោនេយ្យ​ ញាណ​មាន​កាយ​ជា​អារម្មណ៍​ ជា​កាយមោនេយ្យ​ មគ្គ​ដែល​សហគត​ដោយ​ការ​កំណត់​ដឹង​កាយ​ ជា​កាយមោនេយ្យ​ ការ​លះ​បង់​ឆន្ទរាគៈ​ក្នុង​កាយ​ ជា​កាយមោនេយ្យ​ ការ​ចូល​ចតុត្ថជ្ឈាន​ រំលត់​នូវ​កាយសង្ខារ​ ជា​កាយមោនេយ្យ​ ។

តត្ថ កតមំ វចីមោនេយ្យំ? ចតុព្វិធវចីទុច្ចរិតស្ស បហានំ វចីមោនេយ្យំ, ចតុព្វិធំ វចី-សុចរិតំ វចីមោនេយ្យំ, វាចារម្មណេ ញាណំ វចីមោនេយ្យំ វាចាបរិញ្ញា វចីមោនេយ្យំ បរិញ្ញាសហគតោ មគ្គោ, វាចាយ ឆន្ទរាគប្បហានំ, វចីសង្ខារនិរោធា ទុតិយជ្ឈាន-សមាបត្តិ វចីមោនេយ្យំ ។

ក្នុង​បណ្តា​ធម៌​ទាំង​នោះ​ វចីមោនេយ្យ​ តើ​ដូច​ម្តេច?​ គឺ​ការ​លះ​បង់​វចីទុច្ចរិត​ ៤​ ជា​វចីមោនេយ្យ​ វចីសុចរិត​ ៤​ ជា​វចីមោនេយ្យ​ ញាណ​មាន​វាចា​ជា​អារម្មណ៍​ ជា​វចីមោនេយ្យ​ មគ្គ​ដែល​សហគត​ដោយ​ការ​កំណត់​ដឹង​វាចា​ ជា​វចីមោនេយ្យ​ ការ​លះ​បង់​ឆន្ទរាគៈ​ក្នុង​វាចា​ ជា​វចីមោនេយ្យ​ ការ​ចូល​ទុតិយជ្ឈាន​ រម្ងាប់​បង់​នូវ​វចីសង្ខារ​ ជា​វចីមោនេយ្យ​ ។

តត្ថ កតមំ មនោមោនេយ្យំ? តិវិធមនោទុច្ចរិតស្ស បហានំ មនោមោនេយ្យំ , តិវិធំ មនោសុចរិតំ មនោមោនេយ្យំ, មនារម្មណេ ញាណំ មនោមោនេយ្យំ, មនោបរិញ្ញា មនោមោនេយ្យំ​ ។ បរិញ្ញាសហគតោ មគ្គោ, មនស្មឹ ឆន្ទរាគប្បហានំ, ចិត្តសង្ខារ-និរោធា សញ្ញាវេទយិតនិរោធសមាបត្តិ មនោមោនេយ្យំ ។

ក្នុង​បណ្តា​ធម៌​ទាំង​នោះ​ មនោមោនេយ្យ​ តើ​ដូច​ម្តេច?​ គឺ​ការ​លះ​បង់​មនោទុច្ចរិត​ ៣​ ជា​មនោមោនេយ្យ​ មនោសុចរិត​ ៣​ ញាណ​មាន​ចិត្ត​ជា​អារម្មណ៍​ មគ្គ​ដែល​សហគត​ដោយ​ការ​កំណត់​ដឹង​ចិត្ត​ ការ​លះ​បង់​ឆន្ទរាគ​ក្នុង​ចិត្ត​ ការ​ចូល​សញ្ញាវេទយិតនិរោធសមាបត្តិ​ ដែល​រម្ងាប់​បង់​នូវ​ចិត្តសង្ខារ​ ជា​មនោមោនេយ្យ ។

0 មតិ:

Post a Comment

សូម​ស្វាគមន៍​ការ​ចូល​មកកាន់​ទំព័រ​នេះ​ ។​
Contact me on Facebook Follow me on Twitter Subscribe to RSS Email me

Total Pageviews

អត្ថបទ​ចៃ​ដន្យ