Search

Loading

Content

23 August 2012

តណ្ហាសូត្រ

ពោល​អំពី​ការ​កើត​ឡើង​នៃ​តណ្ហា​ មាន​ ៤​ យ៉ាង

   ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ តណ្ហា​ កាល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​ រមែង​កើត​ឡើង​ព្រោះ​បច្ច័យ​ណា​ បច្ច័យ​នោះ​ ឈ្មោះ​ថា​ ជា​ទី​កើត​ឡើង​នៃ​តណ្ហា​ មាន​ ៤ យ៉ាង​នេះ ។​

   បច្ច័យ​ជា​ទី​កើត​ឡើង​នៃ​តណ្ហា​ ៤​ យ៉ាង​ តើ​ដូច​ម្ដេច?

   ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ តណ្ហា​កាល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​ រមែង​កើត​ឡើង​ ព្រោះ​ហេតុ​ចីវរ​ ១ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ តណ្ហា​កាល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​ រមែង​កើត​ឡើង​ព្រោះ​ហេតុ​បិណ្ឌបាត ១ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ តណ្ហា​កាល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​ រមែង​កើត​ឡើង​ ព្រោះ​ហេតុ​សេនាសនៈ ១ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ តណ្ហា​កាល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​ រមែង​កើត​ឡើង​ ព្រោះ​ភេសជ្ជៈ​ឧត្តម និង​ថ្លៃ​ថ្លា​ ដូច្នេះៗ ១ ។

   ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ តណ្ហា​ កាល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​ រមែង​កើត​ឡើង​ព្រោះ​បច្ច័យ​ណា​ បច្ច័យ​នោះ​ ឈ្មោះ​ថា​ ជា​ទី​កើត​ឡើង​នៃ​តណ្ហា​ មាន​ ៤ យ៉ាង​ប៉ុណ្ណេះ ។

តណ្ហាទុតិយោ  បុរិសោ                      ទីឃមទ្ធានសំសរំ

ឥត្ថភាវញ្ញថាភាវំ                                 សំសារំ  នាតិវត្តតិ ។

ឯតមាទីនវំ  ញត្វា                                តណ្ហំ  ទុក្ខស្ស  សម្ភវំ

វីតតណ្ហោ  អនាទានោ                         សតោ  ភិក្ខុ  បរិព្វជេ ។

   បុរស​មាន​តណ្ហា​ជា​គម្រប់​ពីរ​ អន្ទោល​ទៅ​ ( ក្នុង​សង្សារវដ្ដ ) អស់​កាល​ដ៏​វែង រមែង​មិន​ប្រព្រឹត្ត​កន្លង​នូវ​សង្សារ​គឺ​ខន្ធ​ ធាតុ​ អាយតនៈ​ ដែល​មាន​ក្នុង​អត្តភាព​នេះ​ និង​ខាង​មុខ ។ លុះ​ភិក្ខុ​ដឹង​ច្បាស់​នូវ​តណ្ហា​នេះ​ថា​ជា​ទោស​ ជា​ដែន​កើត​ព្រម​នៃ​ទុក្ខ ហើយ​ជា​អ្នក​ប្រាស​ចាក​តណ្ហា មិន​មាន​សេចក្ដី​ប្រកាន់​មាំ មាន​ស្មារតីនៅ​គ្រប់​ឥរិយាបថ ។

អដ្ឋកថាតណ្ហាសូត្រ

គប្បី​ជ្រាប​វិនិច្ឆ័យ​ក្នុង​តណ្ហាសូត្រទី​ ៩ ដូច​តទៅ​នេះ៖

   ឈ្មោះ​ថា​ ឧប្បាទ​ ព្រោះ​ជា​ទី​កើត​ឡើង​នៃ​តណ្ហា​ទាំង​នោះ ។​

   សួរ​ថា​ អ្វី​កើត?

   ឆ្លើយ​ថា​ តណ្ហា ។​ ការ​កើត​ឡើង​នៃ​តណ្ហា ឈ្មោះ​ថា​ តណ្ហុប្បាទ អធិប្បាយ​ថា​ វត្ថុ​នៃ​តណ្ហា ហេតុ​នៃ​តណ្ហា ។

   បទ​ថា ចីវរហេតុ សេចក្ដី​ថា​ តណ្ហា​រមែង​កើត​ព្រោះ​មាន​ចីវរ​ជា​ហេតុ​ ថា អញ​នឹង​បាន​ចីវរ​ជា​ទី​ពេញ​ចិត្ត ពី​ទី​ណា? ស័ព្ទ​ថា ឥតិ ក្នុង​បទ​ថា​ ឥតិភវាភវហេតុ​ នេះ ជា​និបាត​ចុះ​ក្នុង​អត្ថ​និទស្សនៈ​ អធិប្បាយ​ថា​ តណ្ហា​រមែង​កើត​ឡើង​ ព្រោះ​មាន​តិច និង​មាន​ច្រើន​ជា​ហេតុ ដូច​ដែល​កើត​ឡើង​ ព្រោះ​មាន​ចីវរ​ជា​ដើម​ ជា​ហេតុ ចំណែក​ក្នុង​បទ​ថា​ ភវាភវោ នេះ ប្រាថ្នា​យក​ទឹក​ដោះ​ថ្លា និង​ទឹក​ដោះ​ខាប់​ជា​ដើម ដែល​ប្រណីត និង​ប្រណីត​ក្រៃ​លែង ។ អាចារ្យ​ពួក​ខ្លះ​ពោល​ថា​ ភព​ដែល​ប្រណីត​ក្រៃ​លែង និង​ប្រណីត​បំផុត​ក្នុង​សម្បត្តិភព​ ដូច្នេះ ក៏​មាន ។

   បទ​ថា​ តណ្ហាទុតិយោ សេចក្ដី​ថា​ ក៏​សត្វ​នេះ​ត្រាច់​ទៅ​ក្នុង​សំសារវដ្ដ​ ដែល​មិន​ដឹង​ខាង​ដើម​និង​ខាង​ចុង មិន​មែន​ត្រាច់​ទៅ​តែ​ម្នាក់​ឯង​ប៉ុណ្ណោះ នៅ​មាន​តណ្ហា​ជា​គម្រប់​ពីរ​ត្រាច់​ទៅ​ផង ដោយ​ហេតុ​នោះ ទើប​ត្រាស់​ថា តណ្ហាទុតិយោ​ ដូច្នេះ ។ ក្នុង​បទ​ថា​ ឥត្ថភាវញ្ញថាភាវំ នេះ​ បាន​ដល់ អត្តភាព​នេះ ឈ្មោះ​ថា​ ឥត្ថភាវៈ​ជា​យ៉ាង​នេះ អត្តភាព​ក្នុង​អនាគត​ ឈ្មោះ​ថា​ អញ្ញថាភាវៈ​ជា​យ៉ាង​ដទៃ​ ម្យ៉ាង​ទៀត អត្តភាព​សូម្បី​ដទៃ​ដែល​ជា​យ៉ាង​នេះ ឈ្មោះ​ថា​ ឥត្ថភាវៈ​ជា​យ៉ាង​នេះ ដែល​មិន​មែន​ជា​យ៉ាង​នេះ ឈ្មោះ​ថា​ អញ្ញថាភាវៈ ជា​យ៉ាង​ដទៃ ។​ ដែល​ជា​យ៉ាង​នេះ និង​យ៉ាង​ដទៃ ។​ បទ​ថា​ សំសារំ បាន​ដល់ លំដាប់​ខន្ធ ធាតុ អាយតនៈ ។ បទ​ថា នាតិវត្តតិ ប្រែ​ថា មិន​កន្លង​ផុត ។ បទ​ថា ឯតមាទីនវំ ញត្វា សេចក្ដី​ថា ភិក្ខុ​ដឹង​ទោស ក្នុង​ខន្ធ​ដែល​ជា​អតីត អនាគត បច្ចុប្បន្ន​យ៉ាង​នេះ​ហើយ ។ បទ​ថា តណ្ហំ ទុក្ខស្ស សម្ភវំ សេចក្ដី​ថា ដឹង​ដល់​តណ្ហា​យ៉ាង​នេះ​ថា តណ្ហា​នេះ ជា​ហេតុ​កើត ជា​ដែន​កើត ជា​ហេតុ​នៃ​វដ្ដទុក្ខ ។​ ការ​ដែល​ភិក្ខុ​នេះ ចម្រើន​វិបស្សនា​ហើយ​ សម្រេច​ព្រះ​អរហត្ត ទ្រង់​សម្ដែង​ដោយ​ហេតុ​មាន​ប្រមាណ​ប៉ុណ្ណេះ ។ ឥឡូវ​នេះ កាល​ទ្រង់​លើក​សរសើរ​ភិក្ខុ​ខីណាស្រព​នោះ ទើប​ត្រាស់​ថា វីតតណ្ហោ ជា​ដើម ។ បណ្ដា​បទ​ទាំង​នោះ បទ​ថា អនាទានោ បាន​ដល់ មិន​ប្រកាន់​មាំ ។ បទ​ថា សតោ ភិក្ខុ បរិព្វជេ សេចក្ដី​ថា ភិក្ខុ​ជា​ព្រះ​ខីណាស្រព​ដល់​នូវ​ការ​បរិបូណ៌​ដោយ​សតិ​សម្បជញ្ញ​ គប្បី​មាន​សតិសម្បជញ្ញ​ត្រាច់​ទៅ ។ ហេតុ​នោះ ក្នុង​សូត្រ​ត្រាស់​ដល់​វដ្ដៈ ក្នុង​គាថា ត្រាស់​ទាំង​វដ្ដៈ ទាំង​វិវដ្ដៈ ( លោកិយ និង​លោកុត្តរ ) ដោយ​ប្រការ​ដូច្នេះ ៕

0 មតិ:

Post a Comment

សូម​ស្វាគមន៍​ការ​ចូល​មកកាន់​ទំព័រ​នេះ​ ។​
Contact me on Facebook Follow me on Twitter Subscribe to RSS Email me

Total Pageviews

អត្ថបទ​ចៃ​ដន្យ