Search

Loading

Content

23 February 2012

ភវទិដ្ឋិ​ និង​វិភវទិដ្ឋិ

          ភវទិដ្ឋិ               ភវទិដ្ឋិ [ សេចក្តី​យល់​ឃើញ​ថា​លោក​ទៀង​ ]

          វិភវទិដ្ឋិ             វិភវទិដ្ឋិ [ សេចក្តី​យល់​ឃើញ​ថា​លោក​ដាច់​សូន្យ ]

( បិដកលេខ ១៩/១៣២ )

អធិប្បាយ

ពាក្យ​ថា​ ភវទិដ្ឋិ​ ( នេះ ) សេចក្តី​ទៀង​ លោក​ហៅ​ថា​ ភវៈ​ គឺ ទិដ្ឋិ​ដែល​កើត​ឡើង​ដោយ​អំណាច​សេចក្តី​យល់​ឃើញ​ថា​ទៀង​ សូម្បី​ទិដ្ឋិ​នោះ​មាន​សម្តែង​ដោយ​លម្អិត​ពិស្តារ​នៅ​ក្នុង​គម្ពីរ​ព្រះអភិធម្ម​ដោយ​ន័យ​ជា​ដើមថា​ “តត្ថ កតមា ភវទិដ្ឋិ? ‘ភវិស្សតិ អត្តា ច លោកោ ច បណ្តា​ទិដ្ឋិ​ទាំង​នោះ​ ភវទិដ្ឋិ​តើ​ដូច​ម្តេច? គឺ​ទិដ្ឋិ​ បាន​ដល់​សេចក្តី​យល់​ឃើញ​យ៉ាង​នេះ​ថា ‘ខ្លួនមាន​ លោក​មាន”​ ដូច្នេះ ។

ពាក្យ​ថា​ វិភវទិដ្ឋិ ( នេះ ) ការ​ដាច់​សូន្យ​ លោក​ហៅ​ថា​ វិភវៈ​ គឺ​ទិដ្ឋិ​ដែល​កើត​ឡើង​ដោយ​អំណាច​ការ​យល់​ឃើញ​ថា​ដាច់​សូន្យ​ សូម្បី​ទិដ្ឋិ​នោះ​ លោកក៏សម្តែង​ដោយ​ពិស្តារ​ក្នុង​គម្ពីរ​ព្រះអភិធម្ម​ដូចគ្នា​ ដោយ​ន័យ​ជា​ដើម​ថា​ “តត្ថ កតមា វិភវទិដ្ឋិ? ‘ន ភវិស្សតិ អត្តា ច លោកោ ច បណ្តា​ទិដ្ឋិទាំងនោះ​ វិភវទិដ្ឋិ​តើ​ដូច​ម្តេច? គឺទិដ្ឋិ​ បាន​ដល់​សេចក្តី​យល់​ឃើញ​យ៉ាង​នេះ​ថា ‘ខ្លួន​មិន​មាន​ លោក​មិន​មាន” ដូច្នេះ ។

( សង្គីតិសូត្រ​ អដ្ឋកថា )

បទ​ថា​ ភវិស្សតិ​ អត្តា​ ច​ លោកោ​ ច​ ( ខ្លួន​ក្តី​ លោក​ក្តី​ នឹង​កើត​មាន )​ បាន​ដល់​ សស្សតទិដ្ឋិ​ ដែល​ប្រកាន់​ថា​ ខន្ធបញ្ចក​ ថា​ជា​តួ​​ខ្លួន​ និង​លោក​ ហើយ​ប្រកាន់​ទុក​ដោយ​អាការ​ដែល​ប្រកាន់​ថា​ ខន្ធបញ្ចក​នោះ​នឹង​កើត​ ។​

ទិដ្ឋិ​ទី​ ២​ គឺ​ ឧច្ឆេទទិដ្ឋិ​ ដែល​កាន់​យក​ដោយ​អាការ​ថា​ ខន្ធបញ្ចក​នោះ​ នឹង​មិន​កើត​ឡើង ។

( អដ្ឋសាលិនី​ អដ្ឋកថា )

 

0 មតិ:

Post a Comment

សូម​ស្វាគមន៍​ការ​ចូល​មកកាន់​ទំព័រ​នេះ​ ។​
Contact me on Facebook Follow me on Twitter Subscribe to RSS Email me

Total Pageviews

អត្ថបទ​ចៃ​ដន្យ