Search

Loading

Content

08 April 2012

វិធា​ ( មានះ )​ ៣

តិស្សោ​  វិធា​  មានះ​ ៣​ យ៉ាង​ គឺ៖

១. សេយ្យោហមស្មីតិ​  វិធា​  មានះ​ថា​ អាត្មា​អញ​ប្រសើរ​ជាង​គេ

២. សទិសោហមស្មីតិ​  វិធា​  មានះ​ថា ​អាត្មា​អញ​ស្មើ​នឹង​គេ

៣.​ ហីនោហមស្មីតិ​  វិធា​       មានះ​ថា​ អាត្មា​អញ​អន់​ជាង​គេ

( បិដក​លេខ​ ១៩​ ទំព័រ​ ១៣៧ )

អធិប្បាយ

គប្បី​ជ្រាប​វិនិច្ឆ័យ​ក្នុង​វិធា

ការ​តាំង​ទុក​នូវ​អាការ​ ដូច​ក្នុង​ប្រយោគ​ថា​ “កថំវិធំ សីលវន្តំ វទន្តិ, កថំវិធំ បញ្ញវន្តំ វទន្តិ​ បណ្ឌិត​ពោល​ចំពោះ​បុគ្គល​អ្នក​មាន​សីល​ថា​ដូច​ម្តេច​ ពោល​ចំពោះ​បុគ្គល​អ្នក​មាន​បញ្ញា​ថា​ដូច​ម្តេច”​ ដូច្នេះ​ ឈ្មោះ​ថា​ វិធា ។​ ចំណែក​ ក៏​ឈ្មោះ​ថា​ វិធា​ ដូច​ក្នុង​ប្រយោគ​ថា​ “ឯកវិធេន ញាណវត្ថុ​ ទុវិធេន ញាណវត្ថុ​ ញាណ​វត្ថុ​ដោយ​ ១​ ចំណែក​ ញាណវត្ថុ​ដោយ​ ២​​ចំណែក” មានះ​ឈ្មោះ​ថា​ វិធា​ ដូច​ក្នុង​ប្រយោគ​ថា​ “សេយ្យោហមស្មីតិ វិធា​ មានះ​ថា​ អាត្មា​អញ​ប្រសើរ​ជាង​គេ​”,​ ក្នុង​ទី​នេះ​ សំដៅ​យក​វិធា​ ដែល​ប្រែ​ថា​ មានះ​នោះ ។

តាម​ពិត​ មានះ​ លោក​ហៅ​ថា​ វិធា​ ព្រោះ​ចាត់​ចែង​ដោយ​អំណាច​ដែល​ឲ្យ​កាន់​យក​ថា​ ល្អ​ជាង​គេ​ជា​ដើម ។​ ដោយ​ពាក្យ​ថា​ សេយ្យោហមស្មិ​ នេះ​ លោក​ពោល​ដល់​មានះ​ ៣​ គឺ​ ល្អ​ជាង​គេ​​ ស្មើ​នឹង​គេ​ អន់​ជាង​គេ ។​ សូម្បី​ក្នុង​សទិសវិធា​ និង​ហីនវិធា​ ក៏​មាន​ន័យ​នេះ​ ដូច​គ្នា ។​

តាម​ពិត​ មានះ​នេះ​ មាន​ ៩​ គឺ​ ជន​ល្អ​ជាង​គេ​ មាន​មានះ​ ៣​ ជន​ស្មើ​នឹង​គេ​ មាន​មានះ​ ៣​ ជន​អន់​ជាង​គេ​ មាន​មានះ​ ៣ ។​ បណ្តា​មានះ​ទាំង​ ៩​ នោះ​ សម្រាប់​ជន​ល្អ​ជាង​គេ​ មាន​មានះ​ថា​ អញ​ល្អ​ជាង​គេ​ រមែង​កើត​ឡើង​ដល់​ព្រះ​រាជា​ និង​បព្វជិត ។​ ព្រះ​រាជា​រមែង​មាន​មានះ​ដូច្នេះ​ថា​ “មាន​នរណា​ស្មើ​នឹង​យើង​បាន​ មិន​ថា​រាជអាណាខេត្ត​ រាជទ្រព្យ​ ឬរាជពាហនៈ” ។​ ចំណែក​បព្វជិត​ក៏​រមែង​មាន​មានះ​ដូច្នេះ​ថា​ “មាន​នរណា​ប្រៀប​ស្មើ​នឹង​អាត្មា​អញ​ ដោយ​សីលគុណ​ និង​ធុតង្គគុណ​ជា​ដើម” ។​

សូម្បី​មានះ​ថា​ អញ​ស្មើ​នឹង​គេ​ សម្រាប់​ជន​ល្អ​ជាង​គេ​ ក៏​រមែង​កើត​ឡើង​ បាន​ដល់​ព្រះ​រាជា​និង​បព្វជិត​នោះ​ដូច​គ្នា ។​ ព្រះ​រាជា​រមែង​មាន​មានះ​ដូច្នេះ​ថា “យើង​មិន​ខុស​ពី​ព្រះ​រាជា​អង្គ​ដទៃ​ មិន​ថា​រាជអាណាខេត្ត​ រាជទ្រព្យ​ ឬ​ពលពាហនៈ” ។​ ចំណែក​បព្វជិត​ក៏​រមែង​មាន​មានះ​ដូច្នេះ​ថា​ “យើង​មិន​ខុស​ពី​ភិក្ខុ​អង្គ​ដទៃ​ មិន​ថា​ដោយ​សីលគុណ​ ឬ​ធុតង្គគុណ​ជា​ដើម” ។​ សូម្បី​មានះ​ថា​ អញ​អន់​ជាង​គេ​ សម្រាប់​ជន​ល្អ​ជាង​គេ​ ក៏​រមែង​កើត​ឡើង​ បាន​ដល់​ព្រះ​រាជា​ និង​បព្វជិត​នោះ​ដូច​គ្នា ។​ ព្រះ​រាជា​អង្គ​ណា​ មាន​រាជអាណាខេត្ត​ រាជទ្រព្យ​ ឬ​ពលពាហនៈ​ជា​ដើម​ មិន​ច្រើន​ពេក​ទេ,​ ព្រះ​រាជា​អង្គ​នោះ​ រមែង​មាន​មានះ​ដូច្នេះ​ថា​ “អាត្មា​អញ​ត្រឹម​តែ​គេ​ហៅ​ថា​ ព្រះ​រាជា​ យ៉ាងនេះ​ឬ​ ឈ្មោះ​ថា​ ព្រះ​រាជា” ។​ ចំណែក​បព្វជិត​ដែល​មាន​លាភសក្ការៈ​តិច​ ក៏​រមែង​មាន​មានះ​ដូច្នេះ​ថា​ “អាត្មា​អញ​ត្រឹម​តែ​គេ​ហៅ​ថា​ ធម្មកថិក​ ពហូសូត​ មហាថេរ​ យ៉ាង​នេះ​ឬ​ បុគ្គល​ដូច​អាត្មា​អញ​ មិន​មាន​លាភសក្ការៈ​ នឹង​ជា​ធម្មកថិក​ ជា​ពហូសូត​ ជា​មហាថេរ​ យ៉ាង​ដូច​ម្តេច​” ។​

សម្រាប់​ជន​ស្មើ​នឹង​គេ​ មានះ​ថា​ អញ​ល្អ​ជាង​គេ​ជា​ដើម​ រមែង​កើត​ឡើង​ដល់​អាមាត្យ​ជា​ដើម។​ អាមាត្យ​ ឬ​មន្ត្រី​រាជការ​រមែង​មាន​មានះ​ដូច្នេះ​ថា​ “មន្ត្រី​រាជការ​ដទៃ​ មាន​នរណា​ល្អ​ជាង​យើង​ មិន​ថា​ដោយ​ភោគទ្រព្យ​ ឬ​យានពាហនៈ​ជា​ដើម”​ ដូច្នេះ​ខ្លះ​ ថា​ “យើង​មិន​ខុស​ពី​ជន​ដទៃ”​ ដូច្នេះ​ខ្លះ​ ថា​ “យើង​ត្រឹម​តែ​គេ​ហៅ​ថា​ អាមាត្យ​ ប៉ុណ្ណោះ​ គ្រាន់​តែ​របស់​អាហារ​បរិភោគ​ និង​សម្លៀក​បំពាក់​ យើង​ក៏​គ្មាន​ បុគ្គល​ដូច​អាត្មា​អញ​នេះ​ឬ​នឹង​ឈ្មោះ​ថា​ អាមាត្យ”​ ដូច្នេះ​ខ្លះ ។​

សម្រាប់​ជន​ដែល​អន់​ជាង​គេ​ មានះ​ថា​អញ​ប្រសើរ​ជាង​គេ​ ជា​ដើម​ រមែង​កើត​ឡើង​ដល់​អ្នក​បម្រើ​ជា​ដើម ។​ អ្នក​​បម្រើ​រមែង​មាន​មានះ​ដូច្នេះ​ថា​ “ឈ្មោះ​ថា​អ្នក​បម្រើ​ដទៃ​ នរ​ណា​សោត​នឹង​ប្រសើរ​ជាង​អញ​ មិន​ថា​ខាង​ម្តាយ​ ឬ​ខាង​ឪ​ពុក​ ពួក​ជន​ដទៃ​ នឹង​មិន​អាច​រក​ស៊ី​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​បាន​ ទើប​ត្រូវ​មក​ខ្ចី​បុល​អាត្មា​អញ​ តែ​អញ​នេះ​ប្រសើរ​ជាង​គេ​ដោយ​ជាតិ”​ ដូច្នេះ​ខ្លះ​ ថា​ “អញ​មិន​ខុស​អំពី​ជន​ដទៃ​ ទាំង​អ្នក​បម្រើ​ឯណោះ​ មិន​ថា​ដោយ​ភាព​ជា​អ្នក​បម្រើ​ ជាប់​តាមខ្សែ​ស្រឡាយ​ ឬ​ដោយ​ភាព​ជា​អ្នក​បម្រើ​គេ​ពិត​ ទាំង​ខាង​ម្តាយ​ទាំង​ខាង​ឪ​ពុក”​ ដូច្នេះ​ខ្លះ​ ថា​ “អញ​ត្រូវ​ជា​អ្នក​បម្រើ​គេ​ព្រោះ​ត្រូវ​ចិញ្ចឹម​ក្រពះ​ ប៉ុន្តែ​បើ​និយាយ​ដល់​ជាតិ​ត្រកូល​ យើង​មិន​មាន​ឋានៈ​ស្មើ​នឹង​អ្នក​បម្រើ​សោះ​ឡើយ​ ដូច​យើង​នេះ​ឬ​ ឈ្មោះ​ថា​ជា​អ្នក​បម្រើ”​ ដូច្នេះ​ខ្លះ ។​ សូម្បី​ពួក​អ្នក​ចោល​សំរាម​ ​និង​មនុស្ស​ចណ្ឌាល​ជា​ដើម​ ក៏​រមែង​មាន​មានះ​បែប​នេះ​ ដូច​អ្នក​បម្រើ​ដែរ​ បណ្តា​មានះ​ទាំង​នេះ​ ជន​ល្អ​ជាង​គេ​ មាន​មានះ​ថា​អញ​ប្រសើរ​ជាង​គេ,​ ជន​ដែល​ស្មើ​នឹង​គេ​ មាន​មានះ​ថា​ អញ​ស្មើ​នឹង​គេ​ និង​ជន​ដែល​អន់​ជាង​គេ​ មាន​មានះ​ថា​ អញ​អន់​ជាង​គេ​ ទាំង​ ៣​ ប្រភេទ​នេះ​បាន​ឈ្មោះ​ថា​ យាថាវមានះ​ (​ មានះ​ត្រូវ​តាម​សេចក្តី​ពិត )​ អាច​សម្លាប់​បាន​ដោយ​អរហត្តមគ្គ ។​ ធម៌​ដ៏​សេស​ បាន​ឈ្មោះ​ថា​ ជា​អយាថាវមានះ​ ( មានះ​ដែល​មិន​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​តាម​សេចក្តី​ពិត )​ សម្លាប់​បាន​ដោយ​មគ្គ​ខាង​ដើម ។

0 មតិ:

Post a Comment

សូម​ស្វាគមន៍​ការ​ចូល​មកកាន់​ទំព័រ​នេះ​ ។​
Contact me on Facebook Follow me on Twitter Subscribe to RSS Email me

Total Pageviews

អត្ថបទ​ចៃ​ដន្យ