Search

Loading

Content

17 June 2012

អនុពុទ្ធសូត្រ

ពោល​អំពី​អរិយធម៌​ ៤

 

សុត្តន្តបិដក​

អង្គុត្តរនិកាយ​  ចតុក្កនិបាត

តតិយភាគ

បឋមបណ្ណាសក

ភណ្ឌគ្គាមវគ្គ

អនុពុទ្ធសូត្រ

ខ្ញុំ​បាន​ស្ដាប់​មក​យ៉ាង​នេះ ។​

សម័យ​មួយ​ ព្រះ​ដ៏​មាន​ព្រះ​ភាគ​ទ្រង់​គង់​ក្នុង​ភណ្ឌគ្រាម​ ក្នុង​ដែន​វជ្ជី​ ។​ ក្នុង​ទី​នោះ​ឯង​ ព្រះ​ដ៏​មាន​ព្រះ​ភាគ​ត្រាស់​នឹង​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ថា​ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ ។​ ភិក្ខុ​ទាំង​នោះ​ទទួល​ស្ដាប់​ព្រះ​ពុទ្ធដីកា​ព្រះ​ដ៏​មាន​ព្រះ​ភាគ​ថា​ ព្រះ​ករុណា​ព្រះ​អង្គ ។​ ព្រះ​ដ៏​មាន​ព្រះ​ភាគ​ទ្រង់​ត្រាស់​ដូច្នេះ​ថា​ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ កាល​ដែល​តថាគត​ក្ដី​ អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ក្ដី​ អន្ទោល​ទៅ​ ត្រាច់​រង្គាត់​ទៅ​ អស់​កាល​ដ៏​វែង​យ៉ាង​នេះ​ ព្រោះ​មិន​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ មិន​បាន​ចាក់​ធ្លុះ​ នូវ​ធម៌​ ៤ ។​ ធម៌​ ៤​ តើ​ដូច​ម្ដេច? ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ កាល​ដែល​តថាគត​ក្ដី​ អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ក្ដី​ អន្ទោល​ទៅ​ ត្រាច់​រង្គាត់​ទៅ​ អស់​កាល​ដ៏​វែង​យ៉ាង​នេះ​ ព្រោះ​មិន​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ មិន​បាន​ចាក់​ធ្លុះ​ នូវ​អរិយសីល​ ( សីល​ដ៏​ប្រសើរ )​ ១​ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ កាល​ដែល​តថាគត​ក្ដី​ អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ក្ដី​ អន្ទោល​ទៅ​ ត្រាច់​រង្គាត់​ទៅ​ អស់​កាល​ដ៏​វែង​យ៉ាង​នេះ​ ព្រោះ​មិន​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ មិន​បាន​ចាក់​ធ្លុះ នូវ​អរិយសមាធិ​ ( សមាធិ​ដ៏​ប្រសើរ ) ១ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ កាល​ដែល​តថាគត​ក្ដី​ អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ក្ដី​ អន្ទោល​ទៅ​ ត្រាច់​រង្គាត់​ទៅ​ អស់​កាល​ដ៏​វែង​យ៉ាង​នេះ​ ព្រោះ​មិន​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ មិន​បាន​ចាក់​ធ្លុះ​ នូវ​អរិយបញ្ញា​ ( បញ្ញា​ដ៏​ប្រសើរ )​ ១​ ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ កាល​ដែល​តថាគត​ក្ដី​ អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ក្ដី​ អន្ទោល​ទៅ​ ត្រាច់​រង្គាត់​ទៅ​ អស់​កាល​ដ៏​វែង​យ៉ាង​នេះ​ ព្រោះ​មិន​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ មិន​បាន​ចាក់​ធ្លុះ​ នូវ​អរិយវិមុត្តិ​ ( វិមុត្តិ​ដ៏​ប្រសើរ )​ ១ ។

ម្នាល​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ អរិយសីល​នោះ​ តថាគត​ក្ដី​ អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ក្ដី​ បាន​ត្រាស់​ដឹង​ហើយ​ ចាក់​ធ្លុះ​ហើយ​ អរិយសមាធិ​ ក៏​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ហើយ​ ចាក់​ធ្លុះ​ហើយ​ អរិយបញ្ញា​ ក៏​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ហើយ​ ចាក់​ធ្លុះ​ហើយ​ អរិយវិមុត្តិ​ ក៏​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ហើយ​ ចាក់​ធ្លុះ​ហើយ​ សេចក្ដី​ប្រាថ្នា​ក្នុង​ភព​ ក៏​បាន​កាត់​ចោល​ហើយ​ តណ្ហា​ជា​គ្រឿង​នាំ​ទៅ​ក្នុង​ភព​ក៏​អស់​ហើយ​ ឥឡូវ​នេះ​ ការ​កើត​តទៅ​ទៀត​មិន​មាន​ឡើយ ។​ ព្រះ​ដ៏​មាន​ព្រះ​ភាគ​ ទ្រង់​ត្រាស់​នូវ​ពាក្យ​នេះ​ លុះ​ព្រះ​សុគត​​ជា​សាស្ដា​ទ្រង់​ត្រាស់​នូវ​ពាក្យ​នេះ​រួច​ហើយ​ ទើប​ទ្រង់​ត្រាស់​នូវ​ព្រះ​គាថា​នេះ​តទៅ​ទៀត​ថា​

សីលសមាធិបញ្ញា​  ច​                  វិមុត្តិ​  ច​  អនុត្តរា

អនុពុទ្ធា​  ឥមេ​  ធម្មា​                    គោតមេន​  យសស្សិនា​  ។

ឥតិ​  ពុទ្ធោ​  អភិញ្ញាយ​                 ធម្មមក្ខាសិ​  ភិក្ខុនំ

ទុក្ខស្សន្តករោ​  សត្ថា​                 ចក្ខុមា​  បរិនិព្វុតោ  ។

សីល​ សមាធិ​ បញ្ញា​ និង​ វិមុត្តិ​ ជា​ធម៌​រក​គុណជាតិ​ដទៃ​ប្រសើរ​ជាង​គ្មាន​ ធម៌​ទាំង​អម្បាល​នេះ​ ព្រះ​គោតម​មាន​យស​ បាន​ត្រាស់​ដឹង​ហើយ ។​ ព្រះ​ពុទ្ធ​សម្ដែង​ធម៌​ដល់​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ ព្រោះ​ត្រាស់​ដឹង​ច្បាស់​ដោយ​ប្រការ​ដូច្នេះ​ សាស្ដា​មាន​ចក្ខុ​ ធ្វើ​នូវ​ទី​បំផុត​នៃ​ទុក្ខ​ហើយ​ ចេញ​ចាក​វានៈ​ គឺ​តណ្ហា​ហើយ ។

( អង្គុត្តរនិកាយ​ ចតុក្កនិបាត​ លេខ​ ៤២​ ទំព័រ​ ១-៣ )

អដ្ឋកថា​អនុពុទ្ធសូត្រ

គប្បី​ជ្រាប​វិនិច្ឆ័យ​ក្នុង​អនុពុទ្ធសូត្រ​ទី​ ១​ នៃ​ចតុក្កនិបាត​ ដូច​តទៅ​នេះ៖

បទ​ថា​ អននុពោធា​ បាន​ដល់​ ព្រោះ​មិន​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ ព្រោះ​មិន​ជ្រាប​ ។​ បទ​ថា​ អប្បដិវេធា​ បាន​ដល់​ ព្រោះ​មិន​ចាក់​ធ្លុះ​ គឺ​ ព្រោះ​មិន​ធ្វើ​ឱ្យ​
ប្រចក្ស​ ។​ បទ​ថា​ ទីឃមទ្ធានំ​ ប្រែ​ថា​ អស់​កាល​យូរ ។​ បទ​ថា​ សន្ធាវិតំ​ បាន​ដល់​ អន្ទោល​​ពី​ភព​មួយ​ទៅ​កាន់​ភព​មួយ ។​ បទ​ថា​ សំ​ សរិតំ​ បាន​ដល់​ ត្រាច់​រង្គាត់​ទៅ​ ដោយ​ទៅ​មក​រឿយៗ ។​ បទ​ថា​ មមញ្ចេវ​ តុម្ហាកញ្ច​ ប្រែ​ថា​ តថាគត​ក្ដី​ អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ក្ដី ។​ ម្យ៉ាង​ទៀត​ ក្នុង​បទ​ថា​ សន្ធាវិតំ​ សំ​ សរិតំ​ នេះ​ គប្បី​ជ្រាប​សេចក្ដី​យ៉ាង​នេះ​ថា​ ការ​អន្ទោល​ទៅ​ ការ​ត្រាច់​រង្គាត់​ទៅ​ បាន​មាន​ហើយ​ទាំង​ដល់​តថាគត​ ទាំង​អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ ។​ បទ​ថា​ អរិយស្ស​ បាន​ដល់​ មិន​មាន​ទោស ។​ ក៏​ធម៌​ទាំង​ ៣​ នេះ​ គឺ​ សីល​ សមាធិ​ និង​បញ្ញា​ គប្បី​ជ្រាប​ថា​ សម្បយុត្ត​ដោយ​មគ្គ​ និង​ផល​នោះ​ឯង ។​ ផល​ប៉ុណ្ណោះ​ លោក​សម្ដែង​ដោយ​ឈ្មោះ​ថា​ វិមុត្តិ ។​ បទ​ថា​ ភវតណ្ហា​ បាន​ដល់​ តណ្ហា​ក្នុង​ភព​ទាំង​ឡាយ ។​ បទ​ថា​ ភវនេត្តិ​ បាន​ដល់​ តណ្ហា​ដូច​ខ្សែ​ចង​សត្វ​ទុក​ក្នុង​ភព​ ។​ បទ​នោះ​ជា​ឈ្មោះ​របស់​តណ្ហា​នុ៎ះ​ឯង​ ពិត​មែន​ តណ្ហា​នោះ​នាំ​សត្វទាំង​ឡាយ​ទៅ​កាន់​ភព​នោះៗ​ ដូច​ខ្សែ​ចង​ កគោ​ ព្រោះ​ហេតុ​នោះ​ តណ្ហា​នោះ​ លោក​ទើប​ហៅ​ថា​ ភវនេត្តិ ។​ បទ​ថា​ អនុត្តរា​ បាន​ដល់​ លោកុត្តរ​ ។​ បទ​ថា​ ទុក្ខស្សន្តករោ​ បាន​ដល់​ ទ្រង់​ធ្វើ​ទី​បំផុត​នៃ​វដ្ដទុក្ខ​ ។​ បទ​ថា​ ចក្ខុមា​ បាន​ដល់​ ទ្រង់​មាន​ចក្ខុ​ ៥​ ។​ បទ​​ថា​ បរិនិព្វុតោ​ បាន​ដល់​ បរិនិព្វាន​ហើយ​ដោយ​កិលេសបរិនិព្វាន​ (​ គឺ​រំលត់​កិលេស ) ។​

ទ្រង់​បញ្ចប់​ទេសនា​តាម​លំដាប់​អនុសន្ធិ​ថា​ នេះ​ជា​ការ​បរិនិព្វាន​លើក​ដំបូង​របស់​ព្រះ​សាស្ដា​នោះ​ ទៀប​ពោធិមណ្ឌល ។​ ខាង​ក្រោយ​មក​ ​ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​បរិនិព្វាន​ដោយ​អនុបាទិសេសនិព្វានធាតុ​រំលត់​ខន្ធ​ទៀប​គល់​សាលព្រឹក្ស​ ( ដើម​រាំង ) ដូច្នេះ ។

0 មតិ:

Post a Comment

សូម​ស្វាគមន៍​ការ​ចូល​មកកាន់​ទំព័រ​នេះ​ ។​
Contact me on Facebook Follow me on Twitter Subscribe to RSS Email me

Total Pageviews

អត្ថបទ​ចៃ​ដន្យ