Search

Loading

Content

17 October 2012

បធាន​ ការ​ព្យាយាម​ជា​គ្រឿង​តម្កល់​មាំ

បធាន​ ការ​ព្យាយាម​ជា​គ្រឿង​តម្កល់​មាំ​ មាន​ ៤​ យ៉ាង​ គឺ៖

១. សំវរប្បធានំ​            ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​សេចក្ដី​សង្រួម

២. បហានប្បធានំ​       ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​លះ

៣. ភាវនាបធានំ​          ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​ចម្រើន

៤. អនុរក្ខនាបធានំ​    ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​រក្សា​រឿយៗ

ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ ចុះ​ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​សេចក្ដី​សង្រួម​ តើ​ដូច​ម្ដេច ។​ ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ ភិក្ខុ​ក្នុង​សាសនា​នេះ​ ឃើញ​រូប​ដោយ​ចក្ខុ​ ហើយ​មិន​កាន់​យក​នូវ​និមិត្ត​ មិន​កាន់​យក​នូវ​អនុព្យញ្ជនៈ​ អកុសលធម៌​ទាំង​ឡាយ​ដ៏​លាមក​ គឺ​អភិជ្ឈា​ និង​ទោមនស្ស​ គប្បី​ជាប់​តាម​បុគ្គល​ដែល​មិន​សង្រួម​ចក្ខុន្ទ្រិយ​នុ៎ះ​ ព្រោះ​ហេតុ​មិន​សង្រួម​ចក្ខុន្ទ្រិយ​ណា​ ប្រតិបត្តិ​ដើម្បី​សង្រួម​នូវ​ចក្ខុន្ទ្រិយ​នោះ​ រក្សា​នូវ​ចក្ខុន្ទ្រិយ​ដល់​នូវ​ការ​សង្រួម​ក្នុង​ចក្ខុន្ទ្រិយ​ ។​ ឮ​សំឡេង​ដោយ​ត្រចៀក​ ។​ ធុំក្លិន​ដោយ​ច្រមុះ​ ។​ ទទួល​រស​ដោយ​អណ្ដាត ។​ ពាល់​ត្រូវ​សម្ផស្ស​ដោយ​កាយ ។ ដឹង​ធម្មារម្មណ៍​ដោយ​ចិត្ត​ ហើយ​មិន​កាន់​យក​នូវ​និមិត្ត​ មិន​កាន់​យក​នូវ​អនុព្យញ្ជនៈ​ អកុសលធម៌​ទាំង​ឡាយ​ដ៏​លាមក​ គឺ​អភិជ្ឈា​ និង​ទោមនស្ស​ គប្បី​ជាប់​តាម​បុគ្គល​ដែល​មិន​សង្រួម​មនិន្ទ្រិយនុ៎ះ​ ព្រោះ​ហេតុ​មិន​សង្រួម​នូវ​មនិន្ទ្រិយ​ណា​ ប្រតិបត្តិ​ដើម្បី​សង្រួម​នូវ​មនិន្ទ្រិយ​នោះ​រក្សា​នូវ​មនិន្ទ្រិយ​ ដល់​នូវ​ការ​សង្រួម​ក្នុង​មនិន្ទ្រិយ​ ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ នេះ​ព្រះ​មាន​ព្រះ​ភាគ​ត្រាស់​ហៅ​ថា​ ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​សេចក្ដី​សង្រួម​ ។​

ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ ចុះ​ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​លះ​ តើ​ដូច​ម្ដេច ។​ ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ ភិក្ខុ​ក្នុង​សាសនា​នេះ​ មិន​បណ្ដោយ​ឱ្យ​កាមវិតក្ក​ដែល​កើត​ឡើង​ហើយ​ឱ្យ​អាស្រ័យ​នៅ​បាន​ គឺ​លះ​បង់​ បន្ទោបង់​ ធ្វើ​ឱ្យ​វិនាស​ មិន​ឱ្យ​កើត​មាន​ មិន​បណ្ដោយ​ឱ្យ​ព្យាបាទវិតក្ក​ដែល​កើត​ឡើង​ហើយ​ ។ល។​ មិន​បណ្ដោយ​ឱ្យ​វិហឹសាវិតក្ក​ដែល​កើត​ឡើង​ហើយ​អាស្រ័យ​នៅ​បាន​ គឺ​លះ​បង់​ ។ល។​ មិន​បណ្ដោយ​ឱ្យ​អកុសលធម៌​ទាំង​ឡាយ​ដ៏​អាក្រក់​ ដែល​កើត​ឡើង​ហើយ​រឿយៗ​ អាស្រ័យ​នៅ​បាន​ គឺ​លះ​បង់​ បន្ទោបង់​ ធ្វើ​ឱ្យ​វិនាស​ មិន​ឱ្យ​កើត​មាន​ ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ នេះ​ព្រះ​មាន​ព្រះ​ភាគ​ត្រាស់​ហៅ​ថា​ ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​លះ ។​

ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ ចុះ​ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​ចម្រើន​ តើ​ដូច​ម្ដេច ។​ ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ ភិក្ខុ​ក្នុង​សាសនា​នេះ​ ចម្រើន​សតិសម្ពោជ្ឈង្គ​ ដែល​អាស្រ័យ​នូវ​វិវេកធម៌​ អាស្រ័យ​នូវ​វិរាគធម៌​ អាស្រ័យ​នូវ​និរោធធម៌​ ជា​ធម៌​បង្អោន​ទៅ​ ដើម្បី​ការ​លះ​កិលេស ។​ ចម្រើន​ធម្មវិចយសម្ពោជ្ឈង្គ ។​ ចម្រើន​វីរិយសម្ពោជ្ឈង្គ ។​ ចម្រើន​បីតិសម្ពោជ្ឈង្គ ។​ ចម្រើ​ន​បស្សទ្ធិសម្ពោជ្ឈង្គ ។​ ចម្រើន​សមាធិសម្ពោជ្ឈង្គ ។​ ចម្រើន​ឧបេក្ខាសម្ពោជ្ឈង្គ​ ដែល​អាស្រ័យ​នូវ​វិវេកធម៌​ អាស្រ័យ​នូវ​វិរាគធម៌​ ចម្រើន​នូវ​និរោធធម៌​ ជា​ធម៌​បង្អោន​ទៅ​ ដើម្បី​លះ​កិលេស​ ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ នេះ​ព្រះ​មាន​ព្រះភាគ​ត្រាស់​ហៅ​ថា​ ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​ចម្រើន ។​

ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ ចុះ​ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​រក្សា​រឿយៗ​ តើ​ដូច​ម្ដេច ។​ ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ ភិក្ខុ​ក្នុង​សាសនា​នេះ​ រក្សា​រឿយៗ​ នូវ​សមាធិនិមិត្ត​ដ៏​ល្អ​ ដែល​កើត​ឡើង​ហើយ​ គឺ​អដ្ឋិកសញ្ញា​1 បុឡុវកសញ្ញា​2​ វិនីលកសញ្ញា​3 វិច្ឆិទ្ទកសញ្ញា​4​ ឧទ្ធុមាតកសញ្ញា5ម្នាល​អាវុសោ​ទាំង​ឡាយ​ នេះ​ព្រះ​មាន​ព្រះ​ភាគ​ត្រាស់​ហៅ​ថា​ ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​រក្សា​រឿយៗ ។

អធិប្បាយ

   ពាក្យ​ថា បធានានិ ( សេចក្ដី​ព្យាយាម ) បាន​ដល់ សេចក្ដី​ព្យាយាម​ដ៏​ខ្ពង់​ខ្ពស់ ។ ពាក្យ​ថា សំវរបធានំ ( ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​សេចក្ដី​សង្រួម ) បាន​ដល់ សេចក្ដី​ព្យាយាម​ដែល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​សង្រួម​អាយតនៈ មាន​ចក្ខុ​ជា​ដើម ។ ពាក្យ​ថា បហានបធានំ ( ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​លះ ) បាន​ដល់ សេចក្ដី​ព្យាយាម​ដែល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​អ្នក​លះ​កាមវិតក្ក​ជា​ដើម ។ ពាក្យ​ថា ភាវនាបធានំ ( ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​ចម្រើន ) បាន​ដល់​ សេចក្ដី​ព្យាយាម​ដែល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​ដែល​ចម្រើន​ពោជ្ឈង្គ ។ ពាក្យ​ថា អនុរក្ខនាបធានំ ( ព្យាយាម​ក្នុង​ការ​រក្សា​រឿយៗ ) បាន​ដល់ សេចក្ដី​ព្យាយាម​ដែល​កើត​ឡើង​ដល់​ភិក្ខុ​ដែល​តាម​រក្សា​សមាធិនិមិត្ត ។

    ក្នុង​ពាក្យ​ថា វិវេកនិស្សិតំ ( អាស្រ័យ​នូវ​វិវេកធម៌ ) ជា​ដើម សេចក្ដី​ថា ពាក្យ​ទាំង ៣ គឺ វិវេក វិរាគៈ និរោធ ជា​ឈ្មោះ​របស់​ព្រះ​និព្វាន​ទាំង​អស់ ។ ពិត​ណាស់ ព្រះ​និព្វាន ឈ្មោះ​ថា វិវេក ព្រោះ​ស្ងាត់​ចាក​ឧបធិក្កិលេស ឈ្មោះ​ថា វិរាគៈ ព្រោះ​អត្ថ​ថា កិលេស​មាន​រាគៈ​ជា​ដើម​មក​ដល់​ព្រះ​និព្វាន​នោះ​រមែង​អស់​ទៅ ឈ្មោះ​ថា និរោធ ព្រោះ​អត្ថ​ថា រលត់ ព្រោះ​ហេតុ​នោះ ក្នុង​ពាក្យ​ថា អាស្រ័យ​នូវ​វិវេកធម៌ ជា​ដើម ទើប​មាន​អធិប្បាយ​ថា អាស្រ័យ​ព្រះ​និព្វាន ដោយ​អំណាច​ភាព​ជា​អារម្មណ៍ ឬ​ដោយ​អំណាច​ការ​បន្លុះ ។ ក្នុង​ពាក្យ​ថា វោស្សគ្គបរិណាមឹ ( ជា​ធម៌​បង្អោន​ទៅ​ដើម្បី​ការ​លះ​កិលេស ) នេះ សេចក្ដី​ថា ការ​លះ​ មាន ២ យ៉ាង គឺ ការ​លះ​គឺ​ការ​បរិច្ចាគ ១ ការ​លះ​គឺ​ការស្ទុះ​ទៅ​​ ១ ។ ក្នុង​ការ​លះ​ទាំង ២ យ៉ាង​នោះ វិបស្សនា ឈ្មោះ​ថា ការ​លះ​គឺ​ការ​បរិច្ចាគ ព្រោះ​អត្ថ​ថា លះ​កិលេស​ និង​ខន្ធ​បាន​ដោយ​អង្គ​នោះ ។ មគ្គ ឈ្មោះ​ថា ការ​លះ​គឺ​ការ​បន្សាត់ ព្រោះ​អត្ថ​ថា ស្ទុះ​ទៅ​កាន់​ព្រះ​និព្វាន ដោយ​ភាព​ជា​អារម្មណ៍ ។ ព្រោះ​ហេតុ​នោះ ក្នុង​ពាក្យ​ថា ជា​ធម៌​បង្អោន​ទៅ​ដើម្បី​ការ​លះ​កិលេស នេះ ទើប​មាន​​អធិប្បាយ​យ៉ាង​នេះ​ថា សតិសម្ពោជ្ឈង្គ​ដែល​ភិក្ខុ​កំពុង​ចម្រើន​ រមែង​បង្អោន​ទៅ​ដើម្បី​ការ​លះ លោក​រមែង​ដល់​វិបស្សនាភាវនា​ និង​មគ្គភាវនា​ យ៉ាង​ណា លោក​រមែង​ចម្រើន​វោស្សគ្គៈ​យ៉ាង​នោះ” ។ សូម្បី​ក្នុង​បទ​ដែល​នៅ​សល់​ ក៏​មាន​ន័យ​នេះ​ដូច​គ្នា ។

   សមាធិនិមិត្ត​ដែល​ចម្រើន លោក​ហៅ​ថា ដែល​ជាក់​ច្បាស់ បាន​ដល់ សមាធិ​ដែល​ភិក្ខុ​បន្លុះ​ហើយ​ដោយ​អំណាច​អដ្ឋិកសញ្ញា​ជា​ដើម​នុ៎ះ​ឯង ។ ពាក្យ​ថា អនុរក្ខតិ ( រក្សា​រឿយៗ ) សេចក្ដី​ថា កាល​ភិក្ខុ​ជម្រះ​រាគៈ ទោសៈ មោហៈ ដែល​ជា​សឹក​សត្រូវ​ រមែង​ឈ្មោះ​ថា រក្សា​សមាធិ​ទុក​បាន ។ ក៏​ក្នុង​ទី​នេះ​ លោក​ពោល​សញ្ញា​ទុក ៥ ប្រការ មាន​អដ្ឋិកសញ្ញា​ជា​ដើម​ដោយ​សព្វ​គ្រប់ ។ ក្នុង​ទី​នេះ លោក​ពោល​អសុភ​ទុក​គ្រប់​ទាំង ១០ ដោយ​ពិស្ដារ ។ សេចក្ដី​ពិស្ដារ​ក្នុង​អសុភ​ទាំង​នោះ លោក​ពោល​ទុក​ហើយ​ក្នុង​វិសុទ្ធិមគ្គដូចគ្នា ៕


1. សេចក្ដី​សម្គាល់​ក្នុង​អដ្ឋិកអសុភ​ គឺ​អសុភ​ដែល​នៅ​តែ​រាង​ឆ្អឹង

2. សេចក្ដី​សម្គាល់​ក្នុង​បុឡុវកអសុភ​ គឺ​អសុភ​ដែល​មាន​ដង្កូវ​ចុះ

3. សេចក្ដី​សម្គាល់​ក្នុង​វិនីលកអសុភ​ គឺ​អសុភ​ដែល​មាន​សម្បុរ​ខៀវ

4. សេចក្ដី​សម្គាល់​ក្នុង​វិច្ឆិទ្ទកអសុភ​ គឺ​អសុភ​ដែល​ដាច់​ពាក់​កណ្ដាល​ខ្លួន

5. សេចក្ដី​សម្គាល់​ក្នុង​ឧទ្ធុមាតកអសុភ​ គឺ​អសុភ​ដែល​ហើម​ប៉ោង

0 មតិ:

Post a Comment

សូម​ស្វាគមន៍​ការ​ចូល​មកកាន់​ទំព័រ​នេះ​ ។​
Contact me on Facebook Follow me on Twitter Subscribe to RSS Email me

Total Pageviews

អត្ថបទ​ចៃ​ដន្យ