Search

Loading

Content

16 November 2012

ញាណ​ ៤

ញាណ​ គឺ​សេចក្ដី​ដឹង​ មាន​ ៤​ យ៉ាង​ គឺ៖

១. ធម្មេ​  ញាណំ​  សេចក្ដី​ដឹង​ក្នុង​ធម៌​ គឺ​មគ្គផល

២. អន្វយេ​  ញាណំ​  សេចក្ដី​ដឹង​ក្នុង​លំនាំ​របស់​ញាណ​នោះ

៣. បរិច្ឆេទេ​  ញាណំ​  សេចក្ដី​ដឹង​ក្នុង​កិរិយា​កំណត់​ចិត្ត​របស់​បុគ្គល​ដទៃ

៤. សម្មតិញ្ញាណំ​  សេចក្ដី​ដឹង​ក្នុង​ការ​សន្មតិ

អធិប្បាយ

   ពាក្យ​ថា ធម្មេ ញាណំ ( សេចក្ដី​ដឹង​ក្នុង​ធម៌ ) បាន​ដល់ ញាណ​ក្នុង​សច្ចធម៌​ ៤ និង​ញាណ​ក្នុង​និរោធធម៌​ក្នុង​សច្ចៈ ៤ ដោយ​អំណាច​ការ​ចាក់​ធ្លុះ​ជា​មួយ​គ្នា ។ ដូច​ដែល​លោក​ពោល​ទុក​ថា “សួរ​ថា ក្នុង​ញាណ​ទាំង ២ នោះ ញាណ​ក្នុង​ធម៌​ តើ​ដូច​ម្ដេច? ឆ្លើយ​ថា បាន​ដល់ ញាណ​ក្នុង​មគ្គ ៤ ផល ៤” ។ ពាក្យ​ថា អន្វយេ ញាណំ ( សេចក្ដី​ដឹង​ក្នុង​លំនាំ​របស់​ញាណ​នោះ ) បាន​ដល់ ញាណ​ដែល​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​តាម​ញាណ​នោះ​យ៉ាង​នេះ​ថា “ភិក្ខុ​ឃើញ​សច្ចៈ ៤ ដោយ​ប្រចក្ស​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​យ៉ាង​ណា ទោះ​ក្នុង​អតីត ទោះ​ក្នុង​អនាគត​ក៏​យ៉ាង​នោះ​ ខន្ធ​ទាំង ៥ នេះនុ៎ះ​ឯង ឈ្មោះ​ថា ទុក្ខសច្ចៈ តណ្ហា​នេះ​នុ៎ះ​ឯង​ ឈ្មោះ​ថា ទុក្ខសមុទយសច្ចៈ និរោធ​នេះ​ឯង ឈ្មោះ​ថា និរោធសច្ចៈ មគ្គ​នេះ​ប៉ុណ្ណោះ ឈ្មោះ​ថា មគ្គសច្ចៈ ព្រោះ​ហេតុ​នោះ លោក​ទើប​ពោល​ថា លោក​រមែង​នាំ​ន័យ​ទៅ​ក្នុង​អតីត និង​អនាគត ដោយ​ការ​ដឹង ការ​ឃើញ ការ​បន្លុះ ការ​ដឹង​ច្បាស់ ការ​រក​ឃើញ តាម​ធម៌​នេះ” ។ ពាក្យ​ថា បរិច្ឆេទេ ញាណំ ( សេចក្ដី​ដឹង​ក្នុង​កិរិយា​កំណត់​ចិត្ត​របស់​បុគ្គល​ដទៃ ) បាន​ដល់ ញាណ​ក្នុង​ការ​កំណត់​ចិត្ត​របស់​បុគ្គល​ដទៃ ។ ដូច​ដែល​លោក​ពោល​ទុក​ថា “ក្នុង​ញាណ​នោះ ញាណ​ក្នុង​ការ​កំណត់​ចិត្ត តើ​ដូច​ម្ដេច? ភិក្ខុ​ក្នុង​សាសនា​នេះ កំណត់​ចិត្ត​របស់​សត្វ​ដទៃ បុគ្គល​ដទៃ​ដោយ​ចិត្ត ក៏​រមែង​ដឹង​បាន” ជា​ដើម គប្បី​ពង្រីក​សេចក្ដី​ដោយ​ខ្លួន​ឯង ( ដូច​ន័យ​មុន ) ។ ក៏​ញាណ​ដ៏​សេស​ចាក​ញាណ​ទាំង ៣ នេះ ឈ្មោះ​ថា សម្មតិញ្ញាណ ។ ដូច​ដែល​លោក​ពោល​ទុក​ថា “ក្នុង​ញាណ​ទាំង​នោះ សម្មតិញ្ញាណ​តើ​ដូច​ម្ដេច? ញាណ​ដ៏​សេស ក្រៅ​ពីញាណ​ក្នុង​ធម៌ ក្រៅ​ពី​ញាណ​ដឹង​ក្នុង​លំនាំ​របស់​ញាណ ក្រៅ​ពី​ញាណ​ក្នុង​ការ​កំណត់​ចិត្ត​របស់​បុគ្គល​ដទៃ ឈ្មោះ​ថា សម្មតិញ្ញាណ

0 មតិ:

Post a Comment

សូម​ស្វាគមន៍​ការ​ចូល​មកកាន់​ទំព័រ​នេះ​ ។​
Contact me on Facebook Follow me on Twitter Subscribe to RSS Email me

Total Pageviews

អត្ថបទ​ចៃ​ដន្យ