បុគ្គលមាន ៤ ពួកដទៃទៀត គឺ
១. សមណមចលោ សមណៈមិនកម្រើក
២. សមណបទុមោ សមណៈដូចផ្កាឈូកក្រហម
៣. សមណបុណ្ឌរីកោ សមណៈដូចផ្កាឈូកស
៤. សមណេសុ សមណសុខុមាលោ សមណៈជាអ្នកទន់ល្អិតក្នុងពួកសមណៈ
( បិដកលេខ ១៩ ទំព័រ ១៧៣ )
អធិប្បាយ
ពាក្យថា សមណមចលោ សេចក្ដីថា សមណៈមិនញាប់ញ័រ ។ ម អក្សរ ត្រឹមតែជាបទសន្ធិ [ សមណមចលោ មកពី សមណ+អចលោ ចុះ ម អាគម ក្នុងវិធីសន្ធិ ] ។ សមណៈមិនញាប់ញ័រនោះ គប្បីជ្រាបថា បានដល់ ព្រះសោតាបន្ន ។ ពិតណាស់ ព្រះសោតាបន្ន ឈ្មោះថា សមណៈមិនញាប់ញ័រ ព្រោះជាអ្នកមិនញាប់ញ័រដោយការពោលទ្រគោះរបស់អ្នកដទៃ មានសទ្ធាតាំងមាំ ដូចសសរខឿន ដែលមិនញាប់ញ័រព្រោះខ្យល់ទាំង ៤
( ទិស ) ដូច្នោះ ។ សមដូចព្រះតម្រាស់ដែលត្រាស់ទុកថា “ក៏បុគ្គលដែលឈ្មោះថា សមណៈមិនញាប់ញ័រ តើដូចម្ដេច? បុគ្គលពួកខ្លះក្នុងលោកនេះ ព្រោះអស់សំយោជនៈ ៣ …” គប្បីធ្វើឱ្យពិស្ដារ ចំណែកព្រះសកទាគាមី ឈ្មោះថា សមណៈដូចផ្កាឈូកក្រហម ព្រោះមានរាគៈ ទោសៈ និងមោហៈស្រាលស្ដើង ។ ព្រោះហេតុនោះ លោកទើបពោលថា “បុគ្គលដែលឈ្មោះថា សមណៈដូចផ្កាឈូកក្រហម តើដូចម្ដេច? បុគ្គលពួកខ្លះក្នុងលោកនេះ មកកាន់លោកនេះមួយគ្រា ក៏ធ្វើនូវទីបំផុតទុក្ខបាន បុគ្គលនេះលោកហៅថា សមណៈដូចផ្កាឈូកក្រហម” ។ ព្រះអនាគាមី ឈ្មោះថា សមណៈដូចផ្កាឈូកស ព្រោះអត្ថថា រីកដោយឆាប់រហ័ស ព្រោះមិនមានរាគៈ និងទោសៈ ។ ព្រោះហេតុនោះ លោកទើបពោលថា “បុគ្គលដែលឈ្មោះថា សមណៈដូចផ្កាឈូកស តើដូចម្ដេច? បុគ្គលពួកខ្លះក្នុងលោកនេះ ( លះ ) សំយោជនៈខាងក្រោម ៥ ។ល។ បុគ្គលនេះលោកហៅថា សមណៈដូចផ្កាឈូកស” ។ ចំណែកព្រះអរហន្ត ឈ្មោះថា សមណៈជាអ្នកទន់ល្អិត ( សមណសុខុមាល ) ជាងសមណៈផងគ្នា ព្រោះមិនមានកិលេសគ្រប់យ៉ាងដែលធ្វើឱ្យរឹងត្អឹង ។ ព្រោះហេតុនោះ លោកទើបពោលថា “ក្នុងបណ្ដាសមណៈទាំងឡាយ បុគ្គលដែលឈ្មោះថា សមណៈជាអ្នកទន់ល្អិត តើដូចម្ដេច? បុគ្គលពួកខ្លះក្នុងលោកនេះ ព្រោះអស់អាសវៈទាំងឡាយ ។ល។ ចូលដល់ បុគ្គលនេះ ហៅថា សមណៈជាអ្នកទន់ល្អិតជាងសមណៈទាំងឡាយ” ៕
0 មតិ:
Post a Comment